För omkring tre år sedan började vi publicera korta analyser och spaningar på webben och i nyhetsbrevet Flaskpost. Spaningarna har handlat om marknadsföring av alkohol, medieval och kreativa lösningar, vilka BS-projekt som lyckats bäst, samt försäljningen i olika Systembolagsbutiker – bland mycket annat. Syftet är fortsatt att sprida kunskap om hur branschen fungerar och att dela med oss av inspiration om vad vi menar ger bäst effekt: effektivt riktad kommunikation som intresserar och engagerar konsumenterna.
En av de första spaningarna handlade om i vilka butiker det såldes mest ekologiskt vin, något vi därefter har fortsatt att följa och breddat till bland annat viner som klassificerats som hållbart val.
Förra vårens kanske mest lästa spaning var ganska ”säljig”. Den handlade om hur vi skapat ett Semesterpaket av utvalda semesterorts-butiker där försäljningen ökar starkt under sommarmånaderna. Denna paketering av geografiskt styrda insatser mot viktiga volymbutiker har vi fått flera förfrågningar om inför sommarsäsongen 2023. Vi har även skruvat till urvalet ännu lite mer och lagt till några nya aktiviteter som kommer att öka konverteringen, men mer om det vid ett annat tillfälle.
Följande spaning kan sägas vara en kombination av de ovan nämnda. I denna vintoppen för roséviner listar vi vilka som är Sveriges viktigaste Systembolagsbutiker när det gäller försäljningen av rosévin. I vilka butiker ”måste” en artikel finnas för att få maximal utväxling i försäljningen av dessa säsongsvaror?
Just nu tävlar ett flertal nya roséviner om att komma in på hyllorna genom beställningssortimentet. De senaste åren har BS-projekt i rosésegmenten lanserats allt tidigare. Hur märkligt det än verkar att kommunicera rosévin när snön fortfarande ligger i drivor så behöver en kampanj starta i början av februari för att klara av LES-konverteringen i mitten av mars (inför påskhelgens inofficiella rosépremiär) och/eller i mitten av april (med resultatet att flaskan eller boxen finns på hyllan precis före Valborg om man har tur och butikspersonalen skyltar upp artikeln tidigt).
Eftersom hälften av årets roséförsäljning sker i perioden maj till och med juli är det viktigt ur både volym- och rankingperspektiv att finnas på hylla (eller expopall) i rätt butiker. För segmentet med dyrare flaskor, över 100 kr, så är försäljningsandelen dessa tre månader ännu högre – 2/3-delar av årsförsäljningen sker mellan Valborg och julis utgång.
Sveriges största rosébutiker, total försäljningsvolym (maj-juli 2022)
Standardbutiker
- 1442 Strömstad, Oslovägen 56
- 902 Visby
- 2203 Birsta, Sundsvall
- 206 Norrtälje
- 504 Tornby, Linköping
- 801 Giraffen, Kalmar
- 1311 Hedebro, Kungsbacka
- 1437 Torp Köpcentrum, Uddevalla
- 1310 Breared, Varberg
- 1306 Falkenberg
Premiumbutiker
- 212 Arninge
- 151 Bromma Blocks
- 238 Mölnvik, Gustavsberg
- 245 Haninge Söderby
- 215 Täby Centrum
- 1309 Flygstaden, Halmstad
- 237 Sickla
- 211 Lidingö
- 312 Boländerna, Uppsala
- 243 Barkarby Center, Järfälla
I vissa avseenden är det ”the usual suspects” på topplistorna – stora butiker med många besökare säljer naturligtvis även mycket rosévin. Men jämfört med försäljningen i övriga segment är det några butiker som ligger högre upp än vanligt, framför allt bland standardbutikerna. Gränshandelsbutikerna har höga volymer, men alls inte lika enorma som för röda och vita viner. Faktum är att Eurocash-butiken i Strömstad endast har en roséandel på 9 procent, hälften av genomsnittet för hela Sverige på 17 procent, under de studerade sommarmånaderna.
Tittar vi i stället på butikerna med högst andel roséförsäljning, dvs butikerna där rosé-flaskor och -boxar har störst konsumentintresse, högst rotation från hyllan, och där flaskor och boxar hamnar i flest kundkorgar, så är listan ganska annorlunda. Visserligen finns Kalmar och Visby i topp, men därefter är det många delvis oväntade butiker där mer än var femte flaska är ett rosévin under sommaren. Tror man att det är viktigt att komma in i de butiker med ett procentuellt sett stort rosé-intresse handlar så är det följande butiker som blir extra viktiga.
Sveriges Systembolagsbutiker med högst procentuell andel rosé-försäljning (maj-juli 2022)
- 801 Giraffen, Kalmar (24%)
- 902 Visby (24%)
- 213 Danderyd (23%)
- 173 Hammarby Sjöstad (22%)
- 215 Täby Centrum (22%)
- 231 Ekerö (22%)
- 1302 Hallarna, Halmstad (22%)
- 804 Löttorp, Öland (22%)
- 107 Norra Djurgårdsstaden (22%)
- 230 Orminge Centrum, Saltsjö-Boo (22%)
- 207 Sigtuna (22%)
- 805 Borgholm (22%)
- 204 Vaxholm (22%)
- 243 Barkarby Center, Järfälla (22%)
- 1226 Vellinge (22%)
- 104 Nybrogatan, Stockholm (22%)
- 223 Gustavsbergs Centrum (22%)
- 2207 Örnsköldsvik (22%)
- 238 Mölnvik, Gustavsberg (22%)
- 1108 Båstad (22%)
På listan återfinns butiker på Gotland och Öland, liksom flera av de som skärgård- och västkust-turisterna handlar i. Samt en del innerstads- och förortsbutiker som annars inte brukar sticka ut från mängden.
Topplistorna fortsätter såklart hela vägen ned till butik nummer 450 på Vintoppen, och i den änden finns ett stort antal butiker som inte är speciellt viktiga ur LES- eller volymperspektiv. Till exempel är 2515 Arjeplog och 110 Hötorgshallen inte de butiker man behöver leta speciellt aktivt efter i utleveransfilerna.
Är du nyfiken på mer fakta kring de rosa topplistorna står vi gärna till tjänst. Och vill du ha hjälp med att skapa en kampanj som ser till att ditt rosévin uppmärksammas och köps i de butiker där det är viktigast att sälja – då ordnar vi det. Nästa gång spanar vi på när i tid det är som viktigast att öka försäljningen av rosévin. Till dess önskar vi lycka till med såväl beställningar som försäljning.
Johan Sjökvist