fbpx

Smarta kampanjer sommaren 2022

Vi står återigen inför en annorlunda sommar, med mindre resande till förmån för semester på hemmaplan. Det skapar behov av anpassning, men även möjligheter att serva konsumenten med information och tips – just där semestern äger rum. Sommarens smartaste väg till ökad effekt stavas Semesterpaketet.


Semesterpaketet – bästa kampanjen i sommar

Nya förutsättningar på marknaden på grund av pandemier, krig, inflation och osäkerhet är en realitet. Vi anpassar oss och skapar koncept med de allra bästa förutsättningarna att fånga konsumenternas intresse och behov. I tider när hemester är ordet – semester på hemmaplan i Sverige – lokaliserar vi kundströmmar och kartlägger vi köpmönster. Sommaren 2022 presenterar vi Semesterpaketet i ny version, med både standard och premium som val.

Semesterpaketet fokuserar på de butiker där försäljningen ökar allra mest under sommarmånaderna och som kan ge störst effekt i volym och ranking. Klassiska semesterorter står i fokus, där kundtillströmningen är hög under hela sommaren. De 35 standardbutikerna svarar för var sjunde flaska och box som säljs under juli månad medan de 15 premiumbutikerna är ännu viktigare, där är det var femte flaska och box som säljs under sommaren. Men det gäller att vara ”top of mind”, speciellt när konsumenten besöker en ny butik.

SEMESTERPAKETET – MÅLSÄTTNING
• Att öka kännedom om och engagemang för din artikel under semesterperioden
• Att hjälpa konsumenterna att hitta just din produkt i en ny butik
• Att som varumärke vara top-of-mind vid hög försäljning och påtaglig konkurrens

SEMESTERPAKETET STANDARD
35 standardbutiker i klassiska semesterorter som svarar för var sjunde flaska och box som säljs under juli månad. 35 av 337 ger alltså chans att konkurrera om var sjunde inköp i standardbutiker. Exempel på butiker och orter som ingår: Visby, Falkenberg, Varberg, Nyköping, Trosa, Västervik, Oskarshamn, Kalmar, Borgholm, Karlskrona, Karlshamn, Ystad, Trelleborg, Vellinge, Mora, Leksand, Rättvik, Härnösand, Örnsköldsvik, Piteå. Huvudsakligen sortimentsstorlek C och D.

SEMESTERPAKETET PREMIUM
15 premiumbutiker i klassiska semesterorter som svarar för var femte flaska och box som säljs under juli, och dessutom ”positivt” spill i närliggande standardbutiker. 15 av 111 butiker ger alltså chans att konkurrera om var femte inköp i premiumbutiker. Exempel på butiker/orter som ingår: Strömstad, Grebbestad, Kungshamn, Vaxholm, Mölnvik/Värmdö, Arninge, Halmstad, Helsingborg, Båstad, Höllviken. Huvudsakligen sortimentsstorlek C och D.

UPPLÄGG
Under juli månad ökar den totala försäljningen i dessa butiker med över 20 procent mer än i övriga butiker – en hög tillströmning av kunder som även köper större volymer. Även om juli har högst ökning så uppvisar hela sommarperioden juni till augusti en ökning på 10% mer än i övriga butiker.

Small
Geostyrd sociala medie-annonsering.
• 70 tkr totalt för standard – 1,5 M impressions
• 40 tkr totalt för premium – 1 M impressions

Medium
Geostyrd sociala medier och display i impact-format.
• 120 tkr totalt för standard – 3 M impressions
• 90 tkr totalt för premium – 2,2 M impressions

Large
Geostyrd sociala medier och display i impact-format samt införanden i lokal gratispress.
• 200 tkr totalt för standard – 3 M impressions plus lokal gratispress med räckvidd
• 150 tkr totalt för premium – 2,2 M impressions plus lokal gratispress med räckvidd

……………………….
Vill du veta mer om Semesterpaketet och boka ditt upplägg inför sommaren? Välkommen att höra av dig till oss med din förfrågan – kontakta Joakim på 070 214 94 90 eller joakim@spinthebottle.se
………………………

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se