fbpx

LES-topplistan efter halva höstsäsongen

Färre projekt och bubbel funkar bäst, det är slutsatsen efter senaste summeringen. Det tog en vecka extra innan den uppdaterade LES-statistiken för höstens nya BS-projekt dök upp i rankingfilerna, men nu har vi sammanställt och sorterat det hela. Jämfört med vårens och sommarens veritabla kanonad av lanseringar och kampanjer så har hösten inneburit betydligt färre projekt med traditionellt sett högt aktiveringstryck. Framför allt så väntar vi fortfarande på den andra vågen av projekt för att konvertera till LES-närvaro efter årsskiftet.

När vi på senare tid har diskuterat med olika aktörer i branschen så har fyra teman återkommit. Först och främst har nedskärningar i marknadsbudgetarna minskat möjligheterna till nya projekt som kräver stora investeringar. Men lika viktiga skäl är en sjunkande effektivitet i de traditionella BS-kanalerna eDR, SMS och annan digital annonsering, liksom en upplevd trötthet hos konsumenterna för projekt som inte har en supertydlig USP. Den fjärde och sista osäkerhetsfaktorn gäller Systembolagets införande av förskottsbetalning vid alla beställningar, något vi tidigare i höstas spanade om.

Förra hösten spanade vi på LES-utfall för BS-projekt i början av november och därefter efter nyårshelgerna. I den andra topplistan hade stora förändringar skett och totalt hade ett 20-tal nya artiklar nått över 100 LES-butiker. I den här spaningen över lanseringar sedan juni/juli månad och framåt har hälften så många nått ett tresiffrigt antal butiker.

BS-projekt under luppen – hur har de presterat? Topplista i LES-närvaro!

Vinterns LES-topplista är uppdaterad – vilka BS-projekt finns nu i flest butiker?

LES-topplista efter första kvartalet – PH trumfar GW

Är det svårare att komma in som LES i de 22 förskottsbutikerna?

Al Caleri by Chiara Condello (rött vin, artikelnummer 51901, 129 kr, säljstart 26/4 2023, aktivering från tidig augusti) har från 1 november hela 280 LES-butiker efter att totalt 22 000 flaskor har beställts (och sålts ur de första butikerna) under de tre första månaderna.

Clotilde D’Avenne Bourgogne Aligoté (vitt vin, art nr 51929, 129 kr, 8/5 2023, aktivering från juni) har 226 LES-butiker efter c:a 16 500 sålda flaskor under de tre första månaderna.

Masia Cava (mousserande, art nr 52367, 129 kr, säljstart 30/5 2023, aktivering från september) nådde 225 LES-butiker vid första LES-utvärderingen. Första två månaderna beställdes 14 500 flaskor av konsumenter som uppenbarligen tyckte att prissänkningen från 189 till 129 kr var en fyndindikator.

Lika många LES-butiker, 225 st, har Frökens Bubbel Hallon (mousserande, art nr 55519, 79 kr, 9/8 2023) efter i princip exakt lika många beställda flaskor som Masia Cava – 14 500. Den första månaden på butikshyllorna (170 st LES den månaden) såldes nästan lika många ur butikerna.

Fleur de Vignoble Crémant (mousserande, art nr 51030, 120 kr, 24/7 2023) nådde en försäljning på 14 400 flaskor genom beställningar och ut ur den första handfullen LES-butiker. Från november finns flaskan i 202 LES-butiker.

POSE Sparkling Blanc-de Blancs (mousserande, art nr 58829, 79 kr, 23/8 2023) hade ordrar på totalt 13 400 flaskor under september och oktober, vilket hittills gett 175 LES-butiker.

Tissot & Potel Sixième Côte (vitt vin, art nr 56945, 15/8 2023) har med knappt 7 500 flaskor första två månaderna kommit in i – 133 LES-butiker.

Il Vero Siciliano (rött vin, art nr 56941, 89 kr, 23/8 2023) fick 113 LES-butiker tack vare 11 800 flaskor beställda och sålda under september och oktober.

Passicone Rosso Bag-in-Box (rött vin, art nr 59039, 219 kr, 17/1 2023 men aktivering från september för att kunna berätta om prissänkningen från 309 kr) är en av höstens klart färre nya bag-in-box-projekt. Vårens höga konkurrens och det klena LES-utfallet för många då verkar ha avskräckt, liksom naturligtvis de höga trösklarna för att nå garanterad framtida distribution. Passicone når under de första två månaderna en volym på drygt 7 000 boxar och kvalade in i 110 LES-butiker vid första utvärderingen, sannolikt blir det betydligt fler efter november månads kommande besked.

Happy Dog Tempranillo (rött vin, art nr 52859, 99 kr, 7/8 2023) är sista nya artikeln över 100 LES-butiker, 106 st från 1 november för att vara exakt, tack vare 9 300 beställda och sålda flaskor de första tre månaderna.

Precis som Happy Dog så bygger Monastrell PH Style (rött vin, art nr 55536, 99 kr, 8/8 2023) vidare på en framgångsrik bubbel-lansering från i våras. Men precis som Happy Dog-flaskan så är det svårare att få volym och LES-butiker för det röda vinet. Lite fler flaskor för Lena PH:s röda (10 200) första tre månaderna ger trots det lite färre butiker än vinet med hundvälgörenhet som extra USP, 93 st LES för Monastrel PH Style.

To The Nines (rött vin, art nr 53234, 99 kr, 14/8 2023) fick 64 LES-butiker i utvärderingen i oktober. Första två månaderna beställdes 7 800 flaskor.

Haggan Pet Nat (mousserande, art nr 58086, 235 kr, 25/7 2023) tävlar i det dyraste mousserande segmetet. Knappt 3 500 flaskor första kvartalet efter säljstart har givit 37 LES-butiker.

Lokalt aktiverade Feskekörka (vitt vin, art nr 56681, 129 kr, 21/6 2021) tävlar inte i rankingen på samma sätt som andra artiklar, men återfinns i 29 butiker efter att Göteborgarna beställt 3 800 flaskor under de första tre månaderna.

Camera Rosso (rött vin, 71630, aktivering från juni) är en uppdaterad tidigare artikel som med 5 000 beställda flaskor under augusti till oktober klarat att konvertera 17 LES-butiker.

Haggan Vino Rosso (rött vin, art nr 57998, 179 kr, 4/9 2023) får 15 LES-butiker efter första två månadernas 2 100 flaskor, kanske blir det fler efter november-utvärderingen.

Royal Zin Zinfandel Bag-in-Box (rött vin, art nr 55820, 269 kr, 3/5 2023, aktiverad från augusti) beställdes i en volym av 1 600 boxar vilket från november innebär 13 LES-butiker.

Domaine La Feuille Pinot Noir 1,5L Bag-in-Box (rött vin, art nr 51407, 159 kr, 5/6 2023) och Chill Out Organic Zinfandel 1,5L Bag-in-Box (rött vin, art nr 56206, 149  kr, 26/6 2023, aktiverad från augusti) är två bevis på att mindre boxar har svårt att locka till sig konsumentbeställningar. På butikshyllorna har småboxarna lättare att sälja, men fem månader efter lanseringen har Domaine La Feuille fått drygt 1 500 ordrar och kvalat in i 5 LES-butiker medan Chill Out via 900 boxar klarat LES-tröskeln i 3 butiker.

Bland artiklar med bara ett fåtal LES-butiker märks även Nashville Stories by Jill Johnson Organic White (vitt vin, 55855, 99  kr, 26/7 2023) med 2 000 beställda flaskor och 3 LES-butiker, Viña Laroche Pinot Noir (rött vin, art nr 52919, 59 kr, 6/7 2023) 6 800 flaskor september-oktober och 3 LES ännu så länge, samt Holy Goat (rött vin, art nr 59504, 79 kr, 24/7 2023) som nått 1 900 flaskor och 1 LES-butik från november.

I nästa veckas LES-utvärdering håller vi extra koll på bland andra YesBox by Per Andersson (art nr 54372 från början men nu bytt till 59531, mystiskt nog), Apes & Grapes (art nr 50752), Château Les Trots Manoirs (art nr 55084) Ste Michelle Chardonnay Retro (art nr 54233), Dolcetto di Pegaso Piemonte (art nr 59087) samt Exire Negroamaro Primitivo (art nr 58516).

Några tidigare lanseringar som började bygga butiker efter sommarens långsamma LES-utvärdering och som fortsatt öka sin närvaro samt sälja ur de befintliga butikerna:

Crazy Cat Cava (mousserande, art nr 53812, 89 kr, säljstart 7/6 2023) – nu 237 LES-butiker

Les Sorts Serra Catalana Bag-in-Box (rött vin, art nr 55637, 279 kr, 15/5 2023) – nu 170 LES-butiker

Tr3 Apor Gyllene Bubblor Moscato (mousserande, art nr 54459, 79 kr, 8/5 2023) – nu 270 LES-butiker.

Säsongens nya glöggprojekt genom beställningssortimentet följer sin egen speciella logik så de bortser vi från i den här spaningen – det räcker att konstatera att Blossa 23 (art nr 59858, 139 kr, 13/9 2023) inte är speciellt svår att hitta i butik – 410 LES-butiker i skrivande stund, mindre än två månader efter säljstart.

Tack för uppmärksamheten och fortsatt lycka till med alla BS-projekt!

Johan Sjökvist

Dela:

Få ändringar i nya butikslistan

Tidigare i veckan publicerades uppdaterad information om butikstillhörigheten för alla Systembolagsbutiker på Leverantörsportalen. Här är de jämfört med tidigare tillfällen ganska få förändringarna i den

Vilka är Sveriges ”lättaste” LES-butiker?

Under senare tid har den som arbetar med lanseringar genom beställningssortimentet kunnat konstatera att skillnaderna mellan olika butiker förefaller ha ökat. Systembolaget specificerar i inköpsvillkoren

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se