
Drygt en tredjedel av hösten och vinterns utvärderingsperiod har passerat och det börjar dra ihop sig till jul- och nyårskampanjer. Det är också vid den här tiden som det är intressant att studera säsongens nya BS-projekt. Hur har de presterat i termer av beställningar/försäljning och det resulterande antalet LES-butiker med hyllplats för de nya artiklarna?
Liksom i tidigare spaningar är ”nya artiklar” ett något flytande begrepp, eftersom vi vill inkludera artiklar som aktiverats genom kampanjer under hösten, inte enbart de som har haft säljstart de senaste månaderna.
Då det är ett tag sedan vi studerade ”LES-topplistan” så inkluderar vi några av ”sommar-succéerna” som skapade sin LES-närvaro efter försommarens långsamma LES-utvärdering. Här följer topplistan över de nya(re) BS-artiklar med just nu högst LES-närvaro, hämtat direkt från Systembolagets ranking-filer (Excelarkets kolumn T, för den som undrar).
Cava Complicado de Miss Li (art nr 56029, lanserad 2022-05-02, 119 kr) kom in i 292 st LES-butiker under sommaren. Artikeln har hållit i sina volymer från lanseringskampanjen i somras och rullar ut med fler än 18 000 flaskor i månaden under starten på utvärderingsperioden, vilket gör den till toppsäljaren i sitt segment – mousserande viner, 100-119 kr.
Crazy Cat Chenin Blanc Bag-in-Box (art nr 56175, lanserad 2022-04-19, 189 kr) har just nu 222 LES-butiker och trendar mot garanterad distribution nästa höst. Katt-designen verkar fungera på butikshyllan för försäljningen är över 20 000 boxar per månad.
Berså Terra Alta Stig Lindberg (art nr 58043, lanserad 2022-08-23, 159 kr) är hittills höstsäsongens mest lyckade lansering räknat i antal butiker – finns sedan 1 november i 210 LES-butiker och har till och med oktober sålt nära 12 000 flaskor.
Bouchard Aîné & Fils Brut de Chardonnay (art nr 57601, lanserad 2022-08-10, 119 kr) har tack vare knappt 11 500 beställda flaskor kommit in i 176 LES-butiker.
Höstsäsongens mest lyckade röda box är Dominio Alto Navarra Crianza (art nr 57291, lanserad 2022-09-05, 249 kr) som hittills kommit in i 144 butiker, mot bakgrund av drygt 4 000 beställda boxar. Fields Wine Companys andra boxlansering, Pascal Costeau Côtes-du-Rhône (art nr 52873, lanserad 2022-06-29, aktiverad från augusti, 249 kr) lyckades däremot inte alls, 1 300 beställda boxar på tre månader gav bara 2 LES-butiker.
Sommarens andra vita box, även den med lite senare lansering, LUSH Sauvignon Blanc (art nr 56230, lanserad 2022-04-19, 219 kr) finns i 127 LES-butiker, men trendar ännu inte mot någon garanterad distribution – konkurrensen för de lite dyrare vita boxarna är väldigt tuff och 2 500-3 000 sålda boxar per månad räcker inte så långt i rankingen.
Gold Dust Signature Red Blend (art nr 56275, lanserad 2022-05-02, 199 kr) har liksom LUSH något få butiker (120 st LES innebär för Gold Dust c:a 7-8 000 boxar per månad i försäljning just nu) för att hittills kunna klättra tillräckligt högt i rankingen mot garanterad distribution från nästa höst.
Karl Fredrik Rioja Crianza (art nr 57224, lanserad 2022-08-31, 120 kr) har fått snabb utveckling, i medvinden från flertalet tidigare Karl Fredrik-lanseringar. Just nu finns den i 97 butiker, snudd på överraskande många med hänsyn till första två månadernas 6 500 flaskor i försäljning.
Black Tower Riesling Club Edition (art nr 57612, lanserad 2022-06-29, 79 kr) har sedan kampanjstart i augusti beställts i en volym om knappt 6 000 flaskor, vilket gett 86 LES-butiker.
Röda boxen Buco Nero innehållandes Malbec från Argentina (art nr 57711, lanserad 2022-07-20, 249 kr) finns i 82 butiker efter 3 000 beställda boxar. Jämfört med Pascal Costeau-boxen är den ett tydligt exempel på trösklarna när det gäller att skapa LES-närvaro. 1 500 beställda boxar = 2 st LES-butiker. 3 000 beställda boxar = 82 butiker. Givetvis spelar stor roll vilka butikerna är, men tillsammans med vikten av koncentrerad timing i en kampanj är förståelsen kring trösklarna avgörande för framgång.
Tareq Taylor Crémant de Loire (art nr 57114, lanserad 2022-09-14, 150 kr) sålde i september och oktober 4 500 flaskor, vilket medfört 82 LES-butiker från 1 november. Liksom Karl Fredriks Rioja gynnas den nya Crémanten av de tidigare lyckade Tareq-lanseringarna, och vi kan nog vänta oss än fler butiker efter utvärderingen i nästa vecka.
För Ruppertsberger Von Wallberg Riesling Trocken (art nr 57428, lanserad 2022-06-14, 119 kr) har 6 200 flaskor beställda under september-oktober medfört 64 LES-butiker. Dubbla guldmedaljer i kommunikationen gav här ett silver i höstens Riesling-mästerskap.
Gérard Bertrand Corbières (art nr 73422, lanserad 2012-11-01 men aktiverad under hösten, 129 kr) har aktiverats för att öka butiksnärvaro. En ganska stor kampanj har ökat volymerna från några hundra flaskor i månaden till drygt 9.000 under september-oktober. Detta gör att artikeln kvalat in i totalt 62 LES-butiker från november.
Den andra rieslingen i lägsta prissegmentet, Revenge of the Little Squid (art nr 57360, lanserad 2022-06-15, 79 kr) sålde drygt 7 000 flaskor efter sommaren, augusti-oktober, och finns nu i 52 LES-butiker. Jämför med Black Towers identiskt prissatta artikel så kan vikten av timing i förhållande till LES-utvärderingarna och mixen av butiker/butiksstorlek enkelt konstateras.
Den dyrare amerikanska Lynx Riesling (art nr 57896, lanserad 2022-08-10, 129 kr) hittade delvis sin målgrupp, med 3 800 flaskor beställda har det blivit 42 LES-butiker såhär långt.
Sist i dagens topplista finns Disco Bubbles Brut (art nr 56825, lanserad 2022-09-07, 89 kr), som har kvalificerat sig för 30 st LES hittills. Det blir intressant att se om den självlysande etiketten tar för sig i dessa butikers sortiment och om den pågående kampanjen kan ge fler butiker under den mörka årstiden.
Var är då resten av nylanseringarna, saknas det inte många artiklar? Jo, för ett antal av nedan artiklar så väntas säkert åtskilliga LES-butiker efter utvärderingen i nästa vecka.
”Handgreppsflaskan” Myth Red Blend (art nr 57905, lanserad 2022-09-26, 119 kr) sålde 18 000 flaskor sin första månad i oktober. Med 50% högre försäljning än tidiga höstens vinnare Berså så är frågan om Myth inte kan bräcka till och med Miss Li och hennes Cavas 290 butiker.
En annan udda flaska är ”fiskflaskan” Pesce Bianco (art nr 57981, lanserad 2022-09-07, 99 kr) som c:a 3 000 personer varit nyfikna på (om alla beställt varsin, antalet ordrar är ju troligen lägre).
The Scream Barbera (art nr 56634, lanserad 2022-04-13, 119 kr) aktiverar en andra sväng, men Munch har liksom Monet i somras svårare än Da Vinci, hittills bara 14 butiker.
Tina Piemonte Barbera (art nr 57714, lanserad 2022-09-12, 119 kr) har startat med c:a 3 000 flaskor på en och halv månad sedan lanseringen.
Z1N Zinfandel (art nr 57861, lanserad 2022-10-10, 80 kr, 1L-flaska) har ett starkt erbjudande och fick iväg 4 000 flaskor första tre veckorna.
Även Black Mountain Shiraz (art nr 58069, 2022-09-05, 89 kr) har ett 1L-format, och bygger vidare på den storsäljande pappförpackningen med samma namn. Drygt 4 000 flaskor har gått iväg första två månaderna, med 6 butiker såhär långt.
Falu Rödvin-boxen (art nr 58370, lanserad 2022-10-03, 195 kr) är det nog i tidigaste laget att vänta på hyllorna från 1 december, kanske blir det först efter nyår som den får full effekt från den animerade galopperande dalahästen med vin från Frankrike.
Tack för uppmärksamheten denna gång, på återhörande när vi gör nästa studie av T-kolumnen i rankingen. Till dess önskar vi lycka till med både försäljning och beställningsprojekt. Vill du ha en second opinion på din medieplan eller bolla idéer om koncept och kampanjer är du som alltid välkommen att kontakta oss.
Johan Sjökvist