fbpx

Gränshandeln är tillbaka – men vilka butiker och varumärken leder ligan?

Statistiken visar att gränshandeln är tillbaka på nivåerna före pandemin

I början av oktober publicerade Statistikmyndigheten SCB en rapport om att handeln i Sveriges gränskommuner ökat under årets andra kvartal. I flera kommuner har dagligvaruhandeln hämtat igen nästan hela tappet från pandemin, då restriktioner under flera perioder förhindrade norska konsumenter från att besöka Sverige för att handla livsmedel och alkohol.

Totalt ökade dagligvaruhandeln i Sverige sin försäljning med 12,5 procent under april–juni i år jämfört med samma period 2021. I gränskommunerna ökade den samtidigt med 103 procent.

Tidigare under hösten rapporterade även den norska Statistiska Sentralbyrån (SSB) att norrmännen under det andra kvartalet gränshandlade för motsvarande 3,95 miljarder svenska kronor. Under den första tremånadersperioden sedan slutet av 2019 som inte präglats av reserestriktioner så rekylerade därmed handeln till samma nivåer som före pandemin.

Liksom i Sverige så märker även norska konsumenter av en kraftig inflation på räntekostnader, energi, bränsle, livsmedel och alkoholdrycker. Just de sista två varugrupperna är de som norrmännen främst reser till Sverige för att handla billigare.

Gränshandeln av vin 2022 mer än dubbelt så hög som 2021

När vi studerat Systembolagets gränshandelsbutiker och försäljningen av vin i dessa så kan samma utveckling konstateras som i den offentliga statistiken – sommaren 2022 hade mer än dubbelt så höga volymer som samma period 2021. Denna utveckling har fortsatt under hösten. I oktober är butikerna på Oslovägen 56 i Strömstad (”Eurocash-butiken”) och i Charlottenberg de två största butikerna i Sverige räknat i volym. Systembolaget i Charlottenberg är under hösten åter lika stort som butikerna i Bromma Blocks och Arninge medan den enorma Strömstad-butiken är mer än dubbelt så stor som var och en av dessa

Den andra butiken i Strömstad, citybutiken på Oslovägen 7, är som störst på sommaren. Har man varit i staden i juli månad så glömmer man inte synen av norrmän som rullar kundvagnarna ned till hamnen för att lasta sina båtar med boxar, flaskor och burkar. Övriga månader är ”den lilla” Strömstad-butiken ungefär som den ledande butiken i en mellanstor svensk stad – tänk Katrineholm, Ystad och Skövde. Lika stor är butiken i Årjäng, som trots bara 10 000 invånare i kommunen har ett Systembolag med en försäljning på samma nivå som de nämnda orterna

Utöver dessa klassiska gränshandelsbutiker finns ett antal andra butiker nära den norska gränsen eller i områden som trafikeras av norrmän på jakt efter fyndpriser. Säkerligen har dessa många norska kunder, men volymerna påverkas även av fjäll- och båtturister och av större upptagningsområden av lokalinvånare. Exempel på butiker med detta mönster är Åre, Idre, Östersund, Grebbestad och Uddevalla med flera.

Hur ser ”Vintoppen” ut när de norska konsumenterna väljer?

Vilka varumärken är då mest populära i gränshandelsbutikerna? Det finns ett antal artiklar som har en extremt hög andel av sin försäljning i gränshandelsbutikerna. Då handlar det vanligtvis om artiklar som i övrigt endast har ett mindre antal LES-butiker. Det klassiska exemplet är den i Norge storsäljande bag-in-boxen Falling Feather (artikelnummer 72972) som har drygt 60% av sin försäljningsvolym i de renodlade gränshandelsbutikerna. Från tid till annan är dessa volymer tillräckliga för att Falling Feather kan nå en relativt framskjuten position i rankingen.

Varumärken som har en högre andel av sin försäljning i gränshandelsbutikerna är typiskt sett de internationella storsäljarna. Exemplen inkluderar (men är inte begränsade till) Gato Negro, Lindeman’s, Casillero del Diablo, Torres, Tommasi, Viña Maipo, Campo Viejo, Robertson, Faustino, Marquez de Riscal, Black Tower och Masi. Flertalet av dessa har portföljer där gränshandelsbutikerna har en proportionerligt sett högre andel. Mer lokala varumärken och artiklar som i första hand är utvecklade för den svenska marknaden är inte alltid lika framgångsrika. Till exempel är den bästsäljande lågprisboxen Lisa 1503 (artikelnummer 78421) knappt märkbar i Strömstad-butikerna och finns inte ens i sortimentet som LES-artikel i Charlottenberg. Relativt sett har ju de kända varumärken en större ”fynd”-potential prismässigt. Även om växelkursen på senare år utjämnats mellan ländernas valutor så är skillnaden i pris för t ex Masi Modello (artikelnummer 2386) fortfarande rejäl – 428 NOK på det norska Vinmonopolet jämfört med 269 SEK i gränshandelsbutiken.

Topp 5 Röda viner på bag-in-box i gränshandeln, oktober 2022 (boxar upp till 200 kr för en 3L-box)

  1. Il Barone Rosso (art nr 2353) (2:a plats i hela Sverige)
  2. Gato Negro Cabernet Sauvignon (art nr 7564) (8:e plats)
  3. Viña Maipo Cabernet Sauvignon (art nr 16510) (5:e plats)
  4. Casa Nostra Appassimento (art nr 72171) (10:e plats)
  5. Castillo de Gredos Red (art nr 12797) (7:e plats)

Bland de röda boxarna saknas som sagt segmentsledare Lisa 1503 (art nr 78421) helt på listan. Efter gränshandelns ledare Il Barone Rosso så är det väldigt omkastade platser jämfört med övriga riket.

Topp 5 Vita viner på bag-in-box i gränshandeln, oktober 2022 (boxar upp till 200 kr för en 3L-box)

  1. Chapel Hill Riesling (art nr 2903) (1:a plats i hela Sverige)
  2. Tr3 Apor halvtorrt vitt vin (art nr 5921) (2:a plats)
  3. Viña Maipo Sauvignon Blanc (art nr 2931) (9:e plats)
  4. Il Nostro Catarratto Chardonnay (art nr 22973) (3:e plats)
  5. Castillo de Gredos White (art nr 12798) (4:e plats)

De vita lägre prisade boxarna har en topplista som är betydligt mer lik hela riket, möjligen eftersom de flesta internationella varumärkena finns i det högre prisade segmentet. I detta segment finns också boxarna från t ex Euguen Altschuh (art nr 5847) och Moselland (art nr 5135) som de Riesling-törstande norrmännen fullständigt ÄLSKAR. Men det segmentet får vi återkomma till. Även bland de billigare vita boxarna saknas förra årets snabbast växande varumärke, Lisa 1503 Bianco d’Artista (art nr 51788). Den har ännu inte etablerat sig som LES-artikel i de studerade butikerna. Viña Maipo Sauvignon Blanc är liksom sin röda systerartikel relativt sett mer populär i gränshandelsbutikerna.

Sommarsäsongen är snart här – finns din artikel i gränshandeln då?

I somras, juni till augusti, såldes det nära en miljon liter vin enbart i den stora Systembolagsbutiken i Strömstad. Semestertider dras gränshandeln upp till max då turistande norrmän fyller sina husvagnar och husbilar med varor på vägen hem till Norge. Om din artikel ännu inte finns i gränsbutikernas sortiment så går det att skapa en LES-närvaro precis som i övriga butiker. Skillnaden är att det kan vara svårare och ta längre tid, eftersom de svenska konsumenterna i upptagningsområdet är färre. Dessutom får de norska konsumenterna egentligen inte ta emot vinreklam, även om de får beställa varor i de svenska Systembolagen. Men det går att komma in i butiken, och än finns det tid.

Vill du ha förslag på hur dina produkter kan etablera sig i strategiskt utvalda butiker så är du som alltid välkommen att kontakta oss. Liksom om du har frågor och funderingar om hur gränshandeln ser ut för andra segment och artiklar. Tack för uppmärksamheten!

/ Johan Sjökvist

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se