I takt med att en högre andel av vinannonseringen flyttar till displayannonsering blir konkurrensen om vinkonsumenternas uppmärksamhet hårdare. Det räcker inte längre med en bannerversion av printannonsen för att stå ut i flödet av reklambudskap från konkurrenter och andra kategorier.
Oavsett om du annonserar i sociala medier eller med banners på nyhetssajter och bloggar så kan animerade taktiska annonser bidra till bättre uppmärksamhet och högre engagemang från konsumenterna.
Här är tre konkreta tips om varför och hur du kan uppgradera dina statiska bannerannonser till animerade och dynamiska versioner.
- Animerade banners ger högre engagemang och driver fler klick. Om syftet med din annons är att få folk att klicka på den, t ex för att få mer information om vinet eller att beställa det så kan en animerad annons öka klickandelen med 50-100% jämfört med en statisk banner.
- Animerade banners väcker högre uppmärksamhet och möjliggör fler budskap. Har ditt vin flera olika fördelar som du vill berätta om så kan flera olika bilder och texter i samma annons bidra till högre kännedom och fler anledningar till att prova vinet. I stället för att klämma in precis all fakta i en bild, med oläsligt små texter, så kan en animerad annons berätta en liten historia om din artikel och dess fördelar. Och inte minst bidra till att kommunicera en känsla kring ditt varumärke och produkt.
- Dynamiska annonser är banners som automatiskt uppdateras för att passa målgruppen. Genom att använda olika budskap eller bilder (t ex recept) eller hänvisning till butiker som har en artikel listad så ökar annonsens relevans och engagemanget från målgruppen stiger kraftigt. Vi har i kampanjer sett 5 till 10 gånger högre klickandel på dynamiska annonser och extremt hög konvertering till försäljning ut ur butik.
Vill du se fler exempel på animerade annonser som vi producerat och höra om kampanjresultat och konvertering till beställningar och försäljning ut ur butik? Kontakta Jocke på joakim@spinthebottle.se