fbpx

Toppsäljare byter segment – vilka blir dominoeffekterna?

Tidigare i veckan kommunicerade Systembolaget ut den så kallade Prisrapporten, med information om alla artiklars priser från starten av den kommande utvärderingsperioden. I somras spekulerade vi i ett par spaningar om vad som skulle kunna hända i de stora bag-in-box-segmenten – du hittar de två spaningarna nedan. När nu ”facit” är officiellt är det spännande att börja analysera den nya situationen i dessa segment, men även i de olika flasksegmenten.


Totalt är det cirka 400 artiklar i vinsegmenten som byter segment (de allra flesta som en följd av höjda priser, men det finns några som blir billigare). I den här spaningen tittar vi närmare på ett antal ”storsäljare” som höjt sina priser och därmed byter segment. Hur blir den nya konkurrentsituationen för dessa och vilka konkurrenter riskerar att påverkas mest om konsumenterna fortsätter att köpa sina favoriter, även till ett högre pris?

I våra två spaningar från i somras identifierade vi ett 30-tal röda och vita boxar som ”kandidater för segmentsbyte”. Det visar sig nu att en tredjedel av dessa gjort som vi spekulerade.

Leva Chardonnay Dimiat & Muscat (artikelnummer 261908, Bulgarien, Hållbart val/Fair for Life) är den artikel med allra störst försäljningsvolym (1,9 miljoner liter) de senaste 12 månaderna som byter segment. 209 kr som nytt pris gör nog att den negativa utvecklingen (-10% i volym det senaste året) blir svår att vända, men som vi skrev i juni så kommer Levas försäljningsvolym troligen ändå att räcka till att bevara ursprungsprioriteten (liksom etisk prioritet) och en fortsatt maximal framtida distribution.

Näst störst i volym bland segmentsbytarna är Foot of Africa Chenin Blanc (2700308, Sydafrika, Hållbart val) som även den höjer från 199 kr till 209 kr. Här kan det bli en tuff match mellan KWV Chardonnay och Foot of Africa om ursprungsprioritet i segmentet.

I juni-spaningarna kommenterade vi inte rosé-boxarna, men tredje störst i volym i den här spaningen är Casas Patronales Rosé (689608, Chile, Hållbart val). Casas-boxen har dominerat i det lägre rosésegmentet, men nu får den ta sig an konkurrenter som Puy Chéri, Les Fumées Blanches Rosé, Mulderbosch Rosé och 99 Rosas Rosé i det övre segmentet.

Även den röda boxen från Leva, Leva Reserve Cabernet Sauvignon (7287508, Bulgarien), höjer priset (igen – minns att Leva höjde även i mars) och byter segment. Vi konstaterade i somras att Leva med dubbel prioritet – både ursprung och etisk – vid en höjning skulle utmana Hope Grand Reserve om etiska prioriteten i det dyrare segmentet.

Strax under en miljon liter på årsbasis finns Robertson Chardonnay (1209408, Sydafrika, Hållbart val), från 1 september med priset 209 kr. I segmentet med 3L-boxar mellan 200 och 300 kr är det många artiklar från Sydafrika så ursprungsprioritet blir inte aktuellt för Robertson, framför allt inte när antalet butiker sjunker i den kommande perioden.

När vi tidigare kommenterade Ecologica Familias Torrentés Chardonnay (623108, Argentina, Ekologisk, FairTrade och Hållbart val) och dess chanser vid en prishöjning så skrev vi att en framgångsfaktor skulle vara om ingen annan med etisk prioritet skulle höja sitt pris. Giertz Vinimport AB höjde dock för både Leva Chardonnay och för Ecologica, så den senare får hoppas på att kunna ta en ekologisk prioritet i det dyrare segmentet. Precis som för Leva-varumärket så höjs priset även på den röda Ecologica-boxen, Ecologica Family Reserve (651208, Argentina) – nu tillbaka över 200 kr igen – och det blir intressant att se om den klarar konkurrensen bättre nu än senast boxen var uppe i den tyngre viktklassen.

Första flaskan som byter segment är succé-cavan Alvaroni Cava Brut Organic (7710401, Spanien) som sedan lanseringen våren 2019 sopat rent i segmentet för mousserande viner upp till 79 kr. Med maximal distribution ett helt år framåt är det uppenbarligen dags att öka lönsamheten, men med 89 kr som ny prispunkt så vill det till att Alvaroni rår på Julià & Navinès Cava (761301, Spanien, nytt pris 95 kr) som hittills haft betydligt högre volymer i standardbutiker.

Ett ytterligare mousserande vin som byter segment till följd av prishöjning är Baglietti Prosecco No 10 (7459001, Italien). Även Freixenet Prosecco (7777401, Italien) och Vilarnau Brut Nature Organic (773101, Spanien) byter till det mousserande segmentet med pris 100-119 kr, men det är framför allt Baglietti som kan utmana den tidigare segmentsledaren (i standard) P.Lex Prosecco Brut (7788901, Italien) om tronen och ursprungsprioritet.

Bland rött vin på flaska byter segmentsledaren i 80-99 kr Casa Marrone Appassimento (7357001, Italien) segment när priset ökar från 99 till 109 kr. Även Viva-grannen Amicone (7475601, Italien) höjer, till 105 kr, och även om ursprungsprioritet finns för både land och region i det högre segmentet så är konkurrensen tuff ett par meter till höger i Italien-hyllan – rår storsäljarna från under 100-lappen på Tommasi och Cantina Zaccagnini, för att nämna några av konkurrenterna i det nya segmentet.

De vita viner med störst volym som flyttar norrut i de vita segmenten är Biecher Riesling (1228401, Frankrike), Stoneleigh Riesling (649801, Nya Zeeland) och Laroche L Chardonnay (584901, Frankrike). Samtliga har relativt starka tillväxttrender och har legat just utanför topp 5 i vita viner 80-99 kr och har maximalt antal butiker med sig in i de kommande utvärderingsperioderna. I mitten av september får vi första indikationerna på hur de lyckas ta upp fighten om prioriteringar i segmentet 100-119 kr.

Prisrapporten är omfattande och man kan hitta intressanta spaningsämnen även nedanför storsäljarna med stora försäljningsvolymer, men nu stannar vi för denna gång. Tack för uppmärksamheten – lycka till med försäljningen i nästa utvärderingsperiod, framför allt om din artikel höjer priset.

Johan Sjökvist

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se