fbpx

Vilka av vårens BS-lanseringar har hittills lyckats bäst?

DEL 1 – RÖDA VINER

Efter halva utvärderingsperioden är det högintressant att studera Systembolagets rankingfil för de olika segmenten och leta rätt på alla nya BS-lanseringar. I och med svårigheterna att förutse resultatet av den långsamma LES-utvärderingen i mitten av perioden har timingen för en lansering blivit helt central. Ska man lansera tidigt i perioden för att snabbt få många LES-butiker och kunna hinna ifatt i rankingens jakt på garanterad framtida distribution? Eller är det bättre med en senare lansering där LES-butikerna med högre sannolikhet överlever den långsamma LES-utvärderingen där alla LES-positioner utvärderas mot varandra? Det finns naturligtvis inga givna standardsvar på frågorna, men däremot ett antal olika vägval att studera i form av vårens BS-lanseringar och deras aktuella lägen i rankingen.

Rött Vin (0-79)
För Buttercake Zinfandel (art nr 55376, 1L-flaska) har 15 000 sålda flaskor resulterat i 164 LES-butiker. Artikeln trendar efter maj mot 49 garanterade butiker från mars 2023 och den har troligen chans att klättra ytterligare. Näst bäst i segmentet är Mágico (art nr 55082, 1L-flaska) med 14 500 flaskor och hittills 106 LES-butiker. Mágico har dock ett par trappsteg upp till att nå en garanterad distribution nästa sommar. Jean Viderué Côtes du Rhône (art nr 56448) har med en lansering den 20 april hunnit sälja 8 000 flaskor och få 67 LES-butiker.

Rött Vin (80-99)
Gött Rött by Per Andersson (art nr 56690) lanserades bara några dagar senare än Jean Viderué, den 25 april, och hann inte få några LES-butiker i mitten av maj. Men med nära 8 000 sålda flaskor under perioden så är den segmentets bästsäljande nya BS-artikel och troligen finns den på många butikshyllor i början av juli efter juni månads utvärdering av Snabb LES-in. Rough Day Pinot Noir (art nr 56698) har inte sålt mer än 1 600 flaskor och inte fått några LES-butiker, men den volymen räcker ändå för att just nu ha sista ursprungsprioriteten i segmentet (Bulgarien) och få 7 garanterade butiker från mars 2023.

Rött Vin (100-119)
Piccini Collezione Oro Chianti (art nr 55772) har sålt drygt 15 000 flaskor och med det nått 109 st LES-butiker. Just nu är trenden mot 56 garanterade butiker nästa sommarperiod, främst i premium. I standard har dock Johan Jureskogs variant av kändisvin, El Zorro y La Bodega (art nr 55091), sålt bättre. Sammantaget finns denna just nu i 120 LES-butiker baserat på drygt 13.000 buteljer, med 17 garanterade standardbutiker från mars 2023. På segmentets bronsplats finns för närvarande Tissot & Potel Sixième Côte Pinot Noir (art nr 55804) med 47 LES-butiker och 9 garanterade framtida butiker, efter nära 9 000 sålda flaskor. Waltz Pinot Noir (art nr 54065) har inte hunnit lika långt som ovanstående och The Scream Barbera (art nr 56634) blir med sin senare lansering intressant att leta efter i kommande rankingfiler.

Rött Vin (120-149)
Lanseringskampanjen för den sammetsfolierade EQUIVOQ (art nr 55461) har verkligen gått hem ute i stugorna. 14 000 flaskor har hittills gett 205 LES-butiker och vad det verkar även en hög rotation ut ur butik. Med en differentierande ”generell” ursprungsbenämning (Italien/Italien/Italien) så ligger artikeln just nu på en rankingposition med ursprungsprioritet och en trend mot 128 garanterade butiker från nästa vår. Marastoni Vino Nobile di Montepulciano (art nr 55238) skuggar med 139 LES-butiker baserat på 13 000 flaskor, med en högre andel i premiumbutiker. Just nu ”bara” 11 garanterade butiker och ingen chans att Italien/Toscana ska kunna ge någon prioritet. Irwin & Ribera del Duero (art nr 54300) har sålt 6 000 flaskor och fått 26 st LES-butiker, vilket just nu ger en trend mot 7 st standardbutiker från mars 2023.

Rött Vin (150-199)
Tutti I Giorni Rosso A Camillo (art nr 55737, 1L) säljs i kollin om tre flaskor och tävlar inte i vanliga rankingen. Dock har den segmentets högsta volymer i premiumbutiker och totalt 5 600 flaskor sålda. Artikeln har kommit in på hyllan i ett dussintal butiker, men så att säga utom tävlan. Bland vanliga BS-lanseringar är Truffle Hunter Barolo (art nr 56669) trots lansering i slutet av april redan uppe i 3 000 flaskor. LES-utvärderingen i nästa vecka blir intressant för att se om den då får sina första butiksplatser.

Rött Vin Bag-in-Box
I segmentet för 3L-boxar under 200 kr är Gold Dust Signature Red Blend (art nr 56275) periodens hittills enda BS-lansering. ”Guldbox-kopian” släpptes 2 maj och ännu så länge har bara runt 1 000 boxar hunnits hämtas ut av konsumenterna. Det krävs sannolikt betydligt högre volymer för att nå ett större antal LES-butiker, men kampanjandet har fortsatt under juni så utvecklingen är spännande.

I segmentet med boxar över 200 kr finns vårens boxvinnare Tegnér & Son Gran Selección (art nr 54895) som med en tidig lansering, tydligt koncept och fina recensioner fick stark vind i seglen. Över 11 000 boxar sålda halvvägs in i utvärderingsperioden och hyllplats i 193 LES-butiker. Trots detta är det för denna ”boxvinnare” en bit upp till sista rankingpositionen med garanterad distribution – det är riktigt tufft i boxsegmenten. Silverplats i total volym har Giacosa Fratelli Piemonte Barbera (art nr 55132) med knappt 8.000 boxar och just nu i 122 LES-butiker.

Både Epicuro Zinfandel (art nr 2326) och Stranger Zins (art nr 73094) bygger på storsäljande flaskor. Konsumenterna har uppfattat ”värde för pengarna”-argumenten och beställt eller köpt 7 500 respektive 6 500 boxar, vilket gett artiklarna 75 respektive 126 LES-butiker. Fler butiker för Stranger Zins trots lägre total volym? Ja, där kommer antalet beställningar per butik och den allt större spridningen mellan olika butikstypers trösklar in. Men även att Epicuro skapade sina första LES-butiker tidigt i perioden och har sålt en hel del av sina volymer ut ur butikerna. Nashville Stories Red Velvet (art nr 55284) har med knappt 3 000 boxar nått 25 LES-butiker och ”Super-Tuscan”-boxen Tuscarello (art nr 55006) med 1 500 boxar fått 7 st LES.

Vårens boxar i mindre format, Vino Happy Go Lucky (art nr 55386) och Inycon Appassimento (art nr 55048) har sålt i beskedliga volymer och inte kommit in i speciellt många butiker. Men mindre segment kräver som bekant inte lika mycket, så just nu ligger Inycon-boxen på en rankingposition som ger ett 40-tal garanterade butiker från mars nästa år.

Tack för uppmärksamheten denna gång – håll utkik efter del 2 där vi går igenom läget för segmentets övriga BS-lanseringar.

Johan Sjökvist

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se