fbpx

Vilka BS-stjärnor stiger på LES-himlen?

I den här spaningen studeras ett antal av höstens BS-lanseringar, efter halva utvärderingsperioden och november månads LES-kvalificering. Hur många flaskor och boxar har beställts och sålts? Hur många butiker har artiklarna lyckats ta sig in i, enligt den senaste rankingstatistiken? Hur ser chanserna ut till framtida garanterad distribution? Och kanske viktigast av allt, hur attraktiva är alla ”bäst prisade” produkter och hur nyfikna är konsumenterna på världsnyheten prosecco rosé?


I urvalet av BS-artiklar som lanserats efter sommaren är King’s Parrot Shiraz (art nr 75539, 89 kr, 17 augusti) fortsatt lagerförd i 133 st LES-butiker och har bäst utveckling i standardbutikerna, där den just nu trendar mot ett 50-tal garanterade butiker nästa höst.

Ett par nya, lägre prissatta, röda viner har hittills haft det tufft att komma in på hyllorna. Kanske är det 1-litersbuteljerna som gjort det svårare att komma över tröskeln för vanliga 750 ml-buteljer. Både Marastoni Chianti (art nr 73766, 79 kr, lanserad 16 september) och Casteloro Valpolicella (art nr 77768, 79 kr, 30 september) har trots 7900 respektive 8700 buteljer till och med november inte kvalificerat sig för några LES-butiker ännu. Båda klättrar i rankingen, så kanske finns de på fler hyllor efter julhelgerna och decembers LES-utvärdering.

Fortellino Ripasso Superiore (art nr 76845, 89 kr, lanserad 24 augusti) har hunnit allra längst när det gäller LES-butiker. Nu är det totala antalet 270 st och en starkt trend tyder på att Fortellino ska kunna ta en än högre garanterad distribution från september nästa år.

I samma segment, Rött vin 80-99 kr, finns även 1 liters-flaskan Country Roads Premium Reserve (art nr 78560, 109 kr, 3 augusti), men literflaskorna som kostar över hundralappen har det inte lika lätt som vårens alla succélanseringar. Country Roads har för närvarande 25 LES-butiker och har inte något momentum mot garanterad distribution.

I senaste LES-spaningen hade It’s A Zin Zinfandel (art nr 74972, 119 kr, 24 augusti) hunnit säkra 28 LES-butiker, ett antal som nu ökat kraftigt till 261 st. Försäljningen av den guldfärgade flaskan verkar gå bra även i butik, just nu går den mot närmare full distribution från september 2021.

Alldeles bakom i rankingen finns Fontanafredda Raimonda Barbera d’Alba (art nr 71596, 109 kr, egentligen lanserad för länge sedan men aktiverad sedan slutet av augusti) som nått 209 st LES-butiker och har en gynnsam prognos framför allt i premiumbutikerna.

Poggio Le Volpi (art nr 75193, 119 kr, 24 augusti) är nu lagerförd i 202 st LES-butiker och Barbera d’Asti Zengarello (art nr 78643, 119 kr, 24 augusti) i 86 st, men båda behöver öka tempot för att hinna klättra upp till en rankingposition med motsvarande garanterat antal butiker.

Den senaste större lanseringen i segmentet är Dominio Alto Gran Reserva (art nr 72143, 119 kr, 6 oktober), vilken har sålt 8900 buteljer till och med november och fått 2 st LES-butiker i utvärderingen en dryg månad efter säljstart.

I segmentet 120-149 kr för röda viner, räcker de inledande säljvolymerna längre. I detta segment har Brocca (art nr 78282, 129 kr, 14 september) med 6800 buteljer nått 90 LES-butiker. Maison Robert Olivier Pinot Noir (art nr 79104, 139 kr, 6 oktober) har inte hunnit lika långt, 1500 buteljer till och med november har inte resulterat i någon LES-butik ännu.

I segmentet Rött vin 150-199 kr är Ricossa Barbaresco Organic (art nr 78143, 159 kr, 29 juli) nu lagerförd i 55 st LES-butiker, ett 20-tal fler än efter oktobers utvärdering, och med chans att säkra garanterad distribution i standard.

Bland röda viner 200-299 kr har Enzo Bartoli Barolo Bussia (art nr 77350, 299 kr, 15 juli) nu ökat till 19 st LES. Nyligen fick den sällskap i segmentet av Castelgufo Bolgheri (art nr 78464, 209 kr, 2 november) som sålde 100 flaskor första månaden. I varsin prismässig ände av segmentet ska det bli intressant att se hur de utvecklas rankingmässigt.

På bag-in-box-sidan är det Casas Honestos Rich (art nr 78460, 169 kr, 10 augusti) och Enzo Bartoli Piemonte (art nr 76055, 289 kr, 10 augusti) som ökar antalet butiker till 90 st respektive 185 st. Enzo Bartoli-boxen klättrar i rankingen för röda boxar 200-300 kr, medan Casas Honestos fortfarande har en bra bit upp till garanterad distribution i segmentet för billigare boxar.

Bland vita viner finns inte lika många nylanseringar under andra halvåret. King’s Parrot Chardonnay (art nr 74822, 89 kr för 1L, lanserad 17 augusti) ligger kvar på 50-talet LES-butiker och Arc-en-Ciel Grande Réserve (art nr 78590, 89 kr för 1L, 1 september) har nu nått 85 st LES-butiker.

I de mousserande segmenten är konkurrensen som bekant mycket hård om det relativa fåtalet positioner med garanterad distribution, speciellt som prioriteringarna för ekologiskt och ursprung kan göra trösklarna höga. Ernst Mousserande (art nr 73755, 99 kr, 26 augusti) har haft sina 259 st LES-butiker i över en månad, men den iögonfallande designen behöver locka till betydligt fler köp än i november om den ska ha chans att nå tillräckligt högt för att säkra garanterade butiker. I samma segment är R Imperial Riesling (art nr 76091, 99 kr, 19 oktober) intressant, då Tyskland som ursprung ger en chans att ta ursprungsprioritet. De 3200 sålda buteljerna har hittills inte gett några LES-butiker, men i premiumbutiker ser det ut att finnas en möjlighet att utmana gällande den sista U-positionen.

I lågprissegmentet för mousserande viner 0-79 kr är det, liksom för röda viner, svårt att konvertera till LES-butiker. Chapel Hill Cava (art nr 74211, 68 kr, 1 september) har nått 2 st LES på 3700 flaskor hittills. Francois Le Grand (art nr 70173, 79 kr, 16 september) har aktiverat intensivt och sålt 8600 buteljer till och med november, där blir utvärderingen i nästa vecka intressant att följa – hittills har den inte fler än en handfull LES-butiker. Även Frizzana Spumante (art nr 74799, 79 kr, 2 november) har chans till sina första butiker i december-utvärderingen, efter kampanjstart i mitten av månaden hann 1000 beställningar hämtas ut.

Casteloro Prosecco Rosé (art nr 78416) och Castelmare Prosecco Rosé (art nr 70385) lanserades båda två den 3 november med samma pris – 79 kr. Här är det tävling för att ta sig in på hyllan först och baserat på november månads totala volym så har Castelmare ett klart försprång med totalt 13 200 buteljer beställda och uthämtade, vilket är näst flest i segmentet under månaden. Casteloro är ännu så länge en bit bakom med 1500 buteljer, men där har aktiveringen varit intensiv in i december.

Avslutningsvis tar vi såklart en titt på GW och hans nya Bubbel (art nr 78196, 109 kr, 16 november). 3600 buteljer hann beställas och hämtas ut under de första två veckorna. I segmentet mousserande vin 100-119 kr är antalet positioner med garanterad distribution bara 7 st i standard och 11 st i premium, GW behöver därmed många LES-butiker snabbt för att kunna hinna ifatt toppsäljarna. Snart får vi se hur många butiker som säkras före jul och därefter hur många konsumenter som vill fira nyår i sällskap med professorn.

Som vanligt är du välkommen att kontakta oss om du har frågor om statistiken eller vill diskutera bästa sätten att driva försäljning och skapa LES-närvaro. Tack för uppmärksamheten denna gång, vi hörs om en månad igen med nästa LES-rapport!

Johan Sjökvist

Dela:

Luleå får sin tredje butik i december

Tidigare i höstas öppnade den nya Systembolagsbutiken i Högsbo, Göteborg, med butiksnummer 1427, något vi kommenterat tidigare . Däremot har öppningen av den nya specialbutiken

Svenskarna som är ”mycket intresserade” av vin

Orvesto Konsument är Kantar SIFO:s stora medie- och målgruppsundersökning som varje år intervjuar 45 000 personer. I undersökningen finns både generell information om individer – såsom

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se