Var sjätte månad gör Systembolaget en utvärdering för att se vilka artiklar som kvalificerar sig för fortsatt lagerföring i butikernas LES, det lokalt efterfrågade sortimentet som anpassas för varje enskild butik. Utvärderingen görs före sortimentsskiftena 1 mars och 1 september och baseras på försäljningen under de sex senaste veckorna, en period som vid denna utvärdering kännetecknats av en stark ”premiumisering” till följd av pandemirestriktioner med minskad försäljning inom restaurang, gränshandel och taxfree. Hur har då detta påverkat antalet LES-positioner i det totala butiksbeståndet?
Det lokalt efterfrågande sortimentet kan bestå av artiklar ur fasta sortimentet, tillfälliga sortimentet och beställningssortimentet. I utvärderingen rankas alla artiklar efter antal köptillfällen i butiken under sexveckorsperioden. Sedan tilldelas dessa artiklar plats i butiken tills hyllutrymmet för aktuell varugrupp och sortimentsroll är fullt. I rankingen från måndag 18 januari publicerades det nya antal LES-butiker som gäller för varje artikel från 1 mars. Denna ”återställning” av LES-positionerna kan innebära ganska stora förändringar i en butiks sortiment. I denna spaning jämför vi resultatet av den nya utvärderingen med den från i somras.
Vi har studerat de två största varugrupperna rött respektive vitt vin samt de dominerande segmenten inom sortimentsrollerna volym respektive profil. Tillsammans svarar de 12 studerade segmenten för nära 2500 artiklar och 157 miljoner liter (70%) av vinförsäljningen under 2020.

I diagrammet syns fyra staplar för varje segment – en blå för det totala antalet LES-positioner i juni 2020 (före LES-utvärderingen inför sortimentsskiftet 1 september), en röd för antalet LES-positioner i september 2020 (efter utvärderingen), en grön för antalet i december 2020 (före den nu senaste utvärderingen) och en lila stapel för det resulterande antalet LES-positioner i hela segmentet från 1 mars 2021. Det ”totala antalet LES-positioner” är summan för hela segmentets samtliga artiklar, dvs alla ”hyllplatser” för segmentet utöver de från rankingen garanterade.
I segmenten Rött vin respektive Vitt vin 0-79 kr minskar antalet LES-positioner ganska markant jämfört med tidigare. Under 2020 har de här segmenten i princip stått still i volym, trots ett fortsatt högt antal nylanseringar, främst av det nya 1L-formatet.
Rött vin respektive Vitt vin 80-99 kr har också ett lägre antal LES-positioner än tidigare, men minskningen är inte lika stor som i det prismässigt lägsta segmenten.
För Rött vin respektive Vitt vin 100-119 kr är LES-positionerna klart fler för de röda vinerna än efter den förra utvärderingen, medan antalet är ungefär detsamma för de vita vinerna.
Prisklassen 120-149 kr skiljer sig åt för de röda respektive vita vinerna. De röda har ett stigande antal LES-positioner jämfört med i höstas, medan de vita har färre.
Rött vin på bag-in-box med det lägre literpriset får efter utvärderingen klart färre LES-positioner än tidigare. (Däremot ökar antalet garanterade butiker i segmentet, mer om det i en kommande spaning.)
De röda boxarna i det högre prisintervallet har ett stabilt antal totala LES-positioner, medan de vita vinerna på bag-in-box, med pris över 200 kr för en 3L-box, får något färre antal LES-positioner än vid förra utvärderingen, trots att just dessa högprisboxar har ökat starkt som segment under året.
En liten så kallad ”disclaimer” lägger vi in för den eventuella påverkan som prisjusteringar (inlämnade i december, genomslag från 1 mars) på artiklar kan ha på byten av segment. Kanske finns det en sådan effekt i bag-in-box-segmenten, där just brytpunkten vid 200 kr för en 3-litersbox tidigare har visat sig påverka segmentssammansättningen ganska markant. När prisrapporten kommer inom kort får vi facit på hur många boxar som byter från det ena segmentet till den andra.
Slutsatsen av analysen är att ”premiumiseringen” tycks ha påverkat antalet LES-positioner för sortimentsrollerna volym och profil, framför allt de prismässigt billigaste segmenten för flaskor och boxar (dvs sortimentsrollen Volym har berörts mer än Profil). Om det är sortimentsrollen Spets, med prisklasserna 150 kr och uppåt, eller ökade köp från TS-sortimenten som vunnit flest nya LES-positioner får vi anledning att återkomma till.
Tack för uppmärksamheten och lycka till med försvaret av dina nya eller kvarvarande LES-butiker. Vill du ha tips på hur du kan försvara dem inför nästa långsamma utvärdering är du som alltid välkommen att kontakta oss. Lycka till under 2021!
Johan Sjökvist