fbpx

Vårens mest lyckade lanseringar

Midsommarveckan innebar en ny LES-utvärdering för vårens BS-projekt och ett tillfälle att studera vilka lanseringar som lyckats bäst hittills. Vi har i en tidigare spaning behandlat vilka artiklar som kommit in i flest LES-butiker (”Vilka är vårens LES-raketer?”). Denna gång lägger vi till lite information om hur stora volymer som sålts och hur prognosen för framtida distribution ser ut, när ungefär en tredjedel återstår av utvärderingsperioden.

GW:s Låda (art nr 72186) har vi skrivit om i en spaning om var denna nya bag-in-box inte lyckats komma in på hyllan (”Var är GW minst populär?”). Sedan dess har professorn jobbat vidare och nu finns boxen i 361 butiker. Lika viktigt är att den försvinner ut genom kassan lika snabbt. Efter juni månad är trenden en total garanterad butikstäckning på 280 butiker från mars nästa år. Men i och med att GW:s Låda i maj månad var det tredje mest sålda boxvinet i standardbutiker så är nog klättringen uppåt inte färdig än, det lutar nog åt full distribution för lådan nästa sommar.

Richard Juhlin Blanc de Blancs Brut (art nr 78979) adderade ytterligare ett 80-tal butiker förra veckan och finns nu på 280 adresser, näst flest av de nylanseringar vi studerat. Redan innan sommarvärmen infann sig var 30 000 flaskor sålda, under mars till maj, vilket ser ut att ge en topp 3-placering i kategorin Mousserande 120-149 kr. Enligt rankingen skulle detta ge fler än 250 garanterade butiker nästa sommar, lite beroende på om vinet lyckas knipa ursprungsprioritet i både standard och premium.

På delad tredjeplats för vårens succéer finns Mulderbosch Sparkling Rosé (art nr 77909) och Zingled Out Zinfandel (art nr 78822), båda med 268 LES-butiker. Zingled Out har funnits på marknaden lite längre, den kom in i sina första 112 butiker i mitten av mars. Väl på hyllan drar den nytta av 1L-formatet och trendar just nu mot 170+ garanterade butiker från mars 2021, den starkaste rödvinslanseringen på flaska så här långt. Mulderbosch Sparkling Rosé flyger av butikshyllan där den finns, den sålde 1500 flaskor per dag under midsommarveckan, men det begränsade antalet positioner med garanterad distribution i kategorin Mousserande Rosévin 80-99 kr gör att den fortfarande har en bit kvar för att jaga ifatt toppartiklarna i segmentet. Efter maj månad var trenden 10 garanterade butiker, ett antal som naturligtvis kommer att bli mycket högre med kvarvarande LES-butiker.

Nästa 1L-flaska med många butiker är Impressivo (art nr 70963) som behåller nästan alla sina LES-butiker från majs utvärdering och ligger kvar på 257 butiker. Även i Portugal-sektionen står literformatet ut, knappt 30 000 flaskor ger just nu lika många butiker som Zingled Out, strax över 170 st garanterade från mars 2021.

Monte Santi Fruttisecco Smultron (art nr 77633) kom in i 250 butiker lagom till Valborg och har därefter behållit alla utom två, så 248 st ger sjätte plats i antal skapade butiker. Den här artikeln har den ”skevaste” fördelningen, bara 16 butiker är premiumbutiker och det smaksatta vinet har sålt 92 procent av volymerna (knappt 20 000 flaskor) i standardbutiker. Just nu ger det 150+ standardbutiker nästa sommar och det återstår att se om det introduceras ursprungsprioritet även i detta segment, i så fall har det här vinet från Polen kanske chans att ta en sådan.

Listan med artiklar som nått över 200 LES-butiker innehåller även Pazzione Cava by Pernilla Wahlgren som klättrar vidare till 238 LES-butiker, men här är det långt kvar till garanterad distribution. I det extremt konkurrensutsatta segmentet Mousserande Vin 80-99 kr har artikeln en bra bit upp till positionerna med fast listning.

Gloria Prosecco Brut (art nr 77541) har det något lättare i 0-79 kr-segmentet för mousserande viner. Artikeln har hittills lyckats omvandla 30 000 sålda flaskor till 211 LES-butiker och 39 garanterade standardbutiker i framtida prognos.

Om vi bortser från antalet LES-butiker och i stället studerar de lanseringar med högst prognos för nästa sommar, hittar vi dessertvinet Riunite Lambrusco Farfalle (art nr 74543) i topp med 265 standardbutiker i prognos just nu. 3 600 sålda flaskor under mars till maj ger en topp 3-placering i standard just nu och med 96 LES-butiker finns troligen goda möjligheter att försvara rankingen i nischsegmentet.

Il Barone Rosé (art nr 74920) drar nytta av de toppsäljande röd- och vitvinsboxarna under samma varumärke och trendar för tillfället mot knappt 140 butiker från mars nästa år. Från mars och framåt har artikeln haft fler än 150 LES-butiker och sålt näst mest i det lägre prissatta segmentet för roséboxar.

Enlitersflaskor förefaller fungera även för vita viner, för R Riesling Organic (art nr 78596, 135 LES) trendar mot 206 butiker (LES) och Maison Bonjour Chardonnay (art nr 79671, 155 LES) har 138 butiker från mars nästa år – båda med anmärkningsvärt många premiumbutiker i prognos. En liten reservation är att båda dessa artiklar lanserades redan i november och drar nytta av att ha funnits på många butikshyllor nästan hela perioden.

Nu återstår att se om lanseringarna ovan lyckats hålla i sin försäljning och sina skapade LES-butiker över sommaren. Än är det lång tid kvar av sommaren och de svenska vinkonsumenterna är inte alltid så förutsägbara, så det blir spännande att se hur utvärderingsperioden slutar. Lycka till!

Johan Sjökvist

Dela:

Systembolaget om 2023 – tre färska spaningar

Torsdag 15 februari arrangerade Systembolaget ett leverantörsmöte. Trots ett antal viktiga förändringar i en nära framtid så handlade större delen av presentationen om att titta

Case i fokus – This is The Bomb

Välkommen till en ny programpunkt i våra nyhetsbrev och på hemsidan: Case i fokus. Här är tanken att djupdyka i ett aktuellt projekt, varumärke eller

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se