Var är GW minst populär?

Den senaste LES-utvärderingen i förra veckan visade mer av det vi tidigare behandlat i spaningen om vårens ”LES-raketer”. Enlitersflaskorna fortsatte att skapa många nya butiker, framför allt för de röda vinerna. Denna ”värde för pengarna”-trend märks även för ett antal mousserande viner i de lägre prissegmenten. Vita viner tar lite längre tid och bygger inte lika många butiker. Och så har vi kändisvinerna där Wahlgren, Mannerström och Juhlin alla fått god utväxling – men bäst av alla är ändå Leif GW Persson och GW:s Låda.


Tre månader efter att bag-in-boxen lanserats är den nu lagerförd i fler än 350 butiker, en i det närmaste osannolikt snabb utveckling, även om man beaktar hur populära övriga GW-produkter är. Med en dryg månad bakom sig på butikshyllan (och med väääldigt många kvartspallar) så klättrar GW:s Låda också snabbt i rankingen och ser ut att nå en hög garanterad distribution nästa sommar, åtminstone i standard-butikerna. För med 350 skapade LES-butiker blir det nästan mer intressant att titta på var GW:s Låda i-n-t-e lyckats komma in på hyllan och reflektera över varför det ser ut så.

Vi på Spin The Bottle har inte tillgång till någon information om antalet beställningar per butik eller om utleveranserna för GW:s Låda. Men baserat på OpisXL-data om försäljningsvolymen på totalt 4.300 boxar i mars och 16.000 boxar i april uppskattar vi antalet beställda boxar till runt 6.500 st, i genomsnitt knappt 20 stycken per skapad LES-butik. Från 20 april, när produkten började finnas i butik, har försäljningen stigit så snabbt att lådan tagit slut i många butiker över Valborgs- och Kristi Himmelsfärdshelgerna. Butikspersonalen pratar om ett ”rena grisfest-trycket” efter professorns bag-in-box. Men var i Sverige gillar man inte GW Persson, alternativt i vilka butiker krävs det än fler beställningar för att ta sig in på en möjlig LES-position?

Att gränshandelsbutikerna inte finns med är inte så oväntat den här våren. Utöver dessa är det framför allt innerstadsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö som lyser med sin frånvaro. Dessa premiumbutiker är kanske inte de man förknippar mest med bag-in-box, men för att ha en chans till garanterad distribution även i premiumkategorin så behövs en generellt högre närvaro. Även om Arninge har mer än fem gånger så hög försäljning av boxar som Odenplan så hade det ju varit symboliskt om butiken som syns i Mannen från Mallorca haft boxen i sitt sortiment. Andra butiker som avvaktat med att släppa in GW är exempelvis Sigtuna, Saltsjöbaden och Mölnvik i Gustavsberg (det gillar nog inte Gustavs Grabb), samt butikerna i Lund, Lomma och Bjuv. Bland standardbutikerna som saknas är det främst de minsta av 1A-typen, ett 60-tal butiker som bara svarar för 3 procent av boxförsäljningen i standard. Trots närheten till GW:s Fagerhult så får man i Malmköping än så länge nöja sig med GW på flaska, den har ju full distribution.

Vill du prata med oss om LES-butiker, hur man kommer in eller stannar kvar, eller om lokala skillnader i försäljning, är du varmt välkommen att höra av dig. Vill du ha ett bra GW-boktips inför sommaren kan tänka oss att bistå även med det.

Dela:

Vårens mest lyckade lanseringar

Midsommarveckan innebar en ny LES-utvärdering för vårens BS-projekt och ett tillfälle att studera vilka lanseringar som lyckats bäst hittills. Vi har i en tidigare spaning

Chocken: Tyresö numera premiumbutik!

Sortimentsmixen och sortimentsstorleken för alla butiker är uppdaterade igen. Nu kan du få vår uppdaterade Excel-lista som sommarpresent (dock med en baktanke, i transparensens namn).

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se