fbpx

Vilka kommer att få den ”etiska boosten”?

Det blir allt viktigare att tänka hållbarhet, enligt vinkonsumenterna. Se till att kommunicera din produkts hållbarhetsaspekter på bästa sätt.

Konsumenternas intresse för hållbarhet har ökat kraftigt de senaste åren. I en undersökning från 2018 ansåg tre av fyra att det är viktigt att handla hållbart. Numera är var fjärde flaska och box som säljs ekologisk. Samtidigt är hållbarhetsbegreppet bredare än enbart ekologiska produkter. Systembolaget arbetar aktivt för att vägleda kunderna till mer hållbara förpackningar och medvetna val inom andra områden. Sedan 1 mars i år har en strategisk prioritet för etiska produkter (Fairtrade- eller Fair for Life-certifierade) införts, utöver de prioriteringar som sedan tidigare finns för ekologiska produkter och klimatsmarta förpackningar.

Ett antal produkter ligger just nu, i mitten av april, bra till för att kunna öka sin distribution kraftigt från mars 2021, tack vare den etiska prioriteten. Även om det är tidigt i utvärderingsperioden så är utvecklingen intressant. Några exempel är Café Culture (art nr 2369) inom rött vin 80-99 kronor, Navarro Correas (art nr 2170) inom rött vin mindre flaskor, Hope Grand Reserve (art nr 2165) inom rött vin på bag-in-box, Dimension Chardonnay (art nr 5006) inom vitt vin 0-79 kronor samt Moonlight Manor (art nr 6293) inom vitt vin 80-99 kronor. Samtliga har haft en bra start på denna utvärderingsperiod. I segmentet för vitt vin på bag-in-box kämpar flera produkter om prioritetspositionen, bland andra Torres Las Mulas (art nr 6029), Stellar Organics (art nr 2042) och Foot of Africa Grand Reserve (art nr 2661). Här blir kampen om den ”etiska boosten” i antal butiker nästa sommar mycket intressant att följa.

Har du frågor om de olika typerna av prioriteringar? Vill du ha förslag på aktiviteter som kan kommunicera din produkts olika hållbarhetsaspekter? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss.

Johan Sjökvist

Dela:

Mobilia blir 3A – och de övriga uppdateringarna

Tidigare i veckan uppdaterades informationen på Leverantörsportalen över Systembolagets olika Butiksgrupper och Butikstäckning. Här är ändringarna som gjorts i filen publicerad 2020-10-21: 510 Motala –

Vem syns mest i traditionella medier under 2020?

För marknadsföring av alkohol, inklusive vin, har betydelsen av digitala kanaler ökat minst lika mycket som för andra branscher. Displayannonser, eDR, pre-rolls och influencer-samarbeten är

När pallplats ger extrem effekt

I en av sommarens spaningar analyserade vi lanseringar i det fasta sortimentet. Då kunde vi konstatera att efter de första tre månadernas sjunker försäljningen med

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se