fbpx

Vinterns långsamma LES-utvärdering är klar – så gick det för säsongens BS-projekt

Måndag 22 januari publicerades resultatet av den långsamma LES-utvärderingen i rankingfilerna från Systembolaget. Som traditionen bjuder sammanfattar vi ett antal BS-projekts resultat i utvärderingen. FS-artiklarnas resultat återkommer vi till.

Kriterierna för den långsamma LES-utvärderingen har varit följande. Under en sexveckorsperiod har samtliga artiklar med LES-status (oavsett sortiment) i alla butiker utvärderats gentemot varandra med avseende på antalet konsumentköp, inte försäljningsvolym. Inom varje varugrupp och sortimentsroll har sedan en butiksspecifik rangordning gjorts. De mest efterfrågade artiklarna får finnas kvar i butikerna, medan de sämst presterande rensas ut inför sortimentsskiftet 1 mars.

Som alltid är timingen för lanseringar högintressant. Ska du prioritera att komma in i butik efter den långsamma LES-utvärderingen eller ska du försöka maximera försäljningsvolymen under hela utvärderingsperioden för att kunna nå ett antal garanterade butiker i rankingen?

Nedan följer utfallet av utvärderingen. För enkelhets skull anger vi artiklarnas pris vid säljstart, det pris som avgör segmentet.

RÖTT VIN 0-79 KR

Don Simon Nature CS (art nr 53343, 64 kr vid lansering, Bibendum): Kampanjade juni till augusti och nådde 45 st LES-butiker och så hög volym att det blir garanterade butiker i mars. I rankingen för innevarande utvärderingsperiod bidrar detta till en ekologisk prioritet, men från 1 mars försvinner alla LES-butikerna (eller omvandlas till garanterade).

Mr French 1L (art nr 53992, 95 kr, Iconic Wines): Nådde 28 st LES-butiker efter en sommaraktivering, men det blev snabb prissänkning till det här segmentet och phase-out.

Winston the Furminster 1L (art nr 59870, 89 kr, Spring Wine & Spirits): Tajmade förra långsamma LES väl med en sommarkampanj som gav 26 st LES-butiker som mest. Från mars försvinner alla utom 3 st, men även här ger en ekoprioritet chans till garanterade butiker från september.

Pinot Noir for you and me (art nr 51117, 79 kr, Anora): Med Moldavien som ursprung krävdes bara 11 st LES-butiker och inga speciellt höga volymer under sommaren för att nå riktigt hög garanterad butiksnärvaro från 1 mars.

RÖTT VIN 80-99 KR

This is The Bomb (art nr 56482, 99 kr, Enjoy Wines): Appassimento-törsten är fortsatt stor och rykande digitala annonser väcker uppmärksamhet. Bomb-vinet undviker långssamma LES-utvärderingen genom att konvertera från butiksordrar till LES-butiker i mitten av december, och i mitten av januari tillkommer ännu fler. Vinterns smäll i 80-99-segmentet finns från 1 mars i 255 st LES-butiker, möjligen än fler efter februari-utvärderingen av snabb LES in.

Altero Toscana (art nr 56643, 99 kr, Morning Star Brands): Årgång 2013 tog snabbt slut för nu är det 2015 som marknadsförs. Kampanjen under november och december gav 52 LES-butiker från januari, dvs efter långsamma LES-utvärderingen. Därefter har orderna fortsatt strömma in så från 1 mars blir det åtminstone 230 st LES.

Il Vero Siciliano (art nr 56941, 89 kr, Morning Star Brands): Kampanj under början av hösten gav totalt 113 st LES-butiker och just nu en trend mot garanterad distribution till hösten. Men från 1 mars finns bara två butiker kvar som LES.

Två andra exempel på tidigt lanserade artiklar i samma segment är Happy Dog Tempranillo (art nr 52859, 99 kr, Nelex) och Monastrell PH Style (art nr 55536, 99 kr, Wine Affair). Hundvälgörenhet som USP gav 106 st LES och Lena PH:s rödvin fick 93 st. Liksom Il Vero Siciliano så trendar de i rankingen mot viss butiksnärvaro mot hösten, men även för båda dessa så finns bara en handfull (4 respektive 6 st) butiker kvar under nästa utvärderingsperiod.

En annan artikel som undvek långsamma utvärderingen är Maple & Ash Pinot Noir (art nr 51143, 99 kr, Oenoforos). Rekordet (?) med 58% prissänkning (från 239 kr till 99 kr) och en december-kampanj resulterade i 87 st LES-butiker i januari-utvärderingen. Trots att artikeln varit slut i lager blir det nog åtskilligt fler butiker i februari-utvärderingen.

To The Nines (art nr 53234, 99 kr, Hermansson & Co): Aktiverades september-oktober och nådde 83 st LES-butiker. Sedan blev den säljstoppad och tappade momentum, så då var det inte så konstigt att alla LES utom en försvann i utvärderingen.

Diablo Dark Red (art nr 52245, 99 kr, VCT) och Camera Rosso (art nr 71630, 99 kr, Sophronie Wines) var två tidiga projekt, båda tappar alla sina LES-butiker (34 respektive 19 st).

RÖTT VIN 100-119 KR

Exire Negroamaro Primitivo (art nr 58516, 119 kr, Spring Wine): Kampanj under oktober-december gav tidig konvertering och som mest 121 st LES. Kanske har några av dessa försvunnit och andra tillkommit, oavsett vilket så är antalet från 1 mars just nu 106 st, och det finns även chans till garanterade butiker från september.

Dolcetto di Pegaso Piemonte (art nr 59087, 109 kr, Calwine) och Bardinet Scarlett Dark (art nr 58792, 105 kr, Moestue) har inte fått några LES-butiker under hösten/vintern.

RÖTT VIN 120-149 KR

Al Caleri by Chiara Condello (art nr 51901, 129 kr, Terrific Wines): Sensommarkampanjen fick som resultat hela 280 st LES-butiker. Trots fina recensioner verkade målgruppen ha bunkrat upp eller gått vidare, för försäljningen ut ur butik under långsamma LES-utvärderingen kunde inte rädda fler än 15 kvarvarande LES-butiker. De höga beställningsvolymerna som hämtades ut i september och oktober bidrar dock till att flaskan kommer åter i ganska många butiker från september, som rankingläget ser ut i skrivande stund.

5 Finques Reserva (art nr 73672, 149 kr, Wine Affair): Ännu en generös prissänkningskampanj fångade beställningsmålgruppens intresse, med maxnoteringen 252 st LES-butiker. Men i butikshyllan finns ju inga rea-etiketter så där finns bara 24 butiker kvar från mars. Rankingpoängen tickar dock in så kanske kan halva antalet LES vara tillbaka i september.

Höstens tredje storsäljare i segmentet är Château Les Trois Manoirs (art nr 55084, 148 kr, The Wine Team). 10 år gammal Bordeaux lockar lika mycket som det tidigare nämnda Toscana-vinet, men några tidigt konverterade LES-butiker försvinner i utvärderingen – kanske även på grund av out of stock, för lagersaldona i butik har fladdrat mycket under perioden. 212 st LES som mest blir 149 st från 1 mars, men ännu en bit upp till någon betydande garanterad distribution i höst.

RÖTT VIN 150-199 KR

Haggan Vino Rosso (art nr 57998, 179 kr, Vinhaggorna) gör nästan om systervinets Xinomavros trick med att behålla de flesta av sina LES. 15 st blir 11 efter utvärderingen, men utan samma hävstång på ursprungs- och ekoprioritet som sommarens lansering fick.

RÖTT VIN 200-299 KR

Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon (art nr 59948, 249 kr, The Wine Team): Halva priset på Napa Cab fick många att vilja fynda, men inte lika många hittar hela vägen bort till USA-hyllans högsta prislägen. Av 110 konverterade LES-butiker finns 7 st kvar  från mars, därefter kan ungefär lika många vara tillbaka som garanterade i höst.

RÖTT VIN BAG-IN-BOX

Hösten har inneburit fortsatt kampanjande för ”storboxar”. Först ut av dessa var Massimo Grande Rosso 4,5L (art nr 50312, 299 kr, Iconic Wines) som nådde 239 st LES i somras och under hösten rankat mot hög garanterad distribution den kommande hösten. Uppenbarligen fångar det större formatet uppmärksamheten i butikerna för majoriteten av butikerna finns kvar från mars – 182 st.

Iconic Wines smider vidare med Gran Bodega 4,5L (art nr 51599, 299 kr) som under årets sista månader klättrat upp till 114 st LES totalt, samtliga konverterade efter den långsamma LES-utvärderingen.

Magus Dark Garnacha 5L (art nr 50424, 299 kr, Calwine) är ännu större – 5 liter vin – och har med begränsade insatser ändå nått ett 50-tal LES. Exakt hur många är svårt att se, den är just nu både out of stock och fryst i rankingen.

Sommarens bästa boxlansering var Les Sorts Serra Catalana (art nr 55637, 279 kr, Terrific Wines). Under hösten har det varit tyngre och efter utvärderingen kvarstår från 1 mars 47 av de som flest 170 st LES-butikerna.

Ännu sämre går det för Swebbtv Montepulciano D’Abruzzo (art nr 52739, 298 kr, Svensk Webbtelevision). Med liknande kampanjperiod som Les Sorts-boxen så gjorde denna community-artikel entré i 46 st LES-butiker inför hösten. En enda finns kvar från mars månad.

Royal Zin Zinfandel (art nr 55820, 279 kr, Vinovum) behåller 16 st av den tidigare maxnivån 42 st LES.

Passicone Rosso (art nr 59039, 219 kr, Oenoforos) nådde under hösten 189 st LES tack vare prissänkningsargumentet. Drygt hälften, 104 st, finns kvar in i nästa period efter utvärderingen.

Sist ut i sammanställningen är Fontanafredda Barbera Nebbiolo (art nr 54893, 289 kr, Enjoy Wines) som visar att allt inte bara är värde för pengarna och prissänkningar. Kampanjen har drivit ordrar under november-december och har efter LES-in i januari 136 st LES-butiker med in i mars.

ALDO Casa Vinironia (art nr 52184, 212 kr, Gierts Vinimport) behöver mer tid på sig, troligen blir de första LES-butikerna klara i februari-fönstret.

VITT VIN 0-79 KR

Tyskt Lantvin Riesling 1L (art nr 50622, 89 kr, Iconic Wines): Efter lanseringen i början av maj fick artikeln 7 LES-butiker, men snart är samtliga borta.

Saint Louis Chardonnay 1L (art nr 51272, 97 kr, Giertz Vinimport): Har i skrivande stund konverterat 47 st LES-butiker, efter kampanjperiod i november-december.

VITT VIN 80-99 KR

Butter Chardonnay (art nr 55580, 99 kr, Oenoforos) är nästa lågprisklon på det amerikanska varumärket med stilren design och tilltalande smakprofil. Lanseringen var i december och USP:en är 50% prissänkning. Artikeln är borta ur rankingen pga prisförändring från 1 mars, men butiksuppfyllnaden inför 1 februari visar att över 150 LES-butiker konverterat i januari.

I övrigt har inget av sommarens vita projekt i det här segmentet lyckats. The Tattoo Riesling (art nr 55593, 99 kr, Enjoy Wines) nådde 12 LES och reas nu ut.

Nashville Stories Organic White (art nr 55855, 99 kr, Spring Wines) nådde ingenstans i LES-konvertering.

VITT VIN 100-119 KR

Inte heller ovanför 100-lappen är det enkelt med BS-projekt för vita viner.

Meinklang Grüner Veltliner (art nr 52685, 119 kr, Fields Wine Company) fick efter säljstart i början av april 59 LES-butiker. Under långsamma LES-utvärderingen var det inte fler som hittade till Österrikehyllan än att bara en butik finns kvar.

Miss Li Herz aus Porzelain White (art nr 51008, 119 kr, Solera) hade 31 LES-butiker med sig in i hösten, men nu saknas den i rankingen pga förmodad prissänkning.

Mon Choix Blanc Chardonnay (art nr 54861, 109 kr, Enjoy Wines) nådde 9 LES tidiga hösten och är även den prissänkt och borta från rankingen.

Chavin Chardonnay Organic selected by Frida Fahrman (art nr 50862, 119 kr, The Wine Team) fick 31 LES-butiker, men är även den prissänkt och borta från nästan alla dessa.

Ste Michelle Chardonnay Retro (art nr 54233, 119 kr, Vinunic) aktiverades under den tidiga fasen av utvärderingsperioden och nådde 13 st LES  – en av dessa finns kvar från mars.

VITT VIN 120-149 KR

Clotilde Davenne Bourgogne Aligoté (art nr 51929, 129 kr, Terrific Wines): Lanserades i juni och nådde hela 226 st LES-butiker under tidiga delen av hösten. Därefter har den sålt väldigt bra i segmentet och trendar mot hög garanterad distribution från september. Märkligt nog så behålls dock ”bara” 82 st LES från 1 mars.

Tissot & Potel Sixième Côte Chardonnay (art nr 56945, 137 kr, Giertz Vinimport) startade sin aktivering i augusti och hade en bit in på hösten kommit upp på 133 butikshyllor. Även här är trenden tydlig mot framtida garanterad distribution, men bara 16 LES-butiker kvarstår från mars.

VITT VIN BAG-IN-BOX

Apes & Grapes Crisp Floral (art nr 50752, 159 kr, Anora) kämpade till sig 12 LES-butiker tidiga hösten, varav en finns kvar från mars.

Dunkadunken White (art nr 57350, 199 kr, Sigva) och Maison Francoise Chardonnay (art nr 51124, 219 kr, Carovin) har ännu inga volymer att tala om eller resulterande LES-butiker.

MOUSSERANDE 0-79 KR

POSE Sparkling Blanc-de-Blancs (art nr 58829, 79 kr, Providential Wines) är det första exemplet på hur svårt nya mousserande viner har att hävda sin LES-närvaro under högsäsongen i slutet av året. POSE lyckades konvertera 190 LES-butiker från november, men tappar till 45 st från mars.

H! Barcelona Sparkling Brut (art nr 50901, 79 kr, Hermansson & Co) har identiska siffror som systerartikeln POSE – 190 LES efter sommarens starka lansering, med 45 kvar från mars.

Lisa 1503 Spumante (art nr 51491, 79 kr, Oenoforos) trycker i sin återlansering på prissänkningsargumentet och har sedan aktiveringsstarten i december redan konverterat 82 st LES-butiker från februari – ännu fler kan det bli från 1 mars.

Casteloro Spumante (art nr 56859, 79 kr, Fields Wine Company) fick inget fäste vid kampanjstarten och verkar ha blåst av sin kampanj.

MOUSSERANDE 80-99 KR

Crazy Cat Cava (art nr 53812, 89 kr, The Wine Team) hade i inledningen av hösten 237 LES-butiker, av vilka 128 st finns kvar från 1 mars.

Efter vårens explosion av nya bubbel under hundralappen så har hösten varit lugnare. Ruida Domo Cava Brut Nature (art nr 56663, 89 kr, Enjoy Wines) klättrar just nu vidare med aktuellt LES-antal runt 140 st.

MOUSSERANDE 100-119 KR

La Vecchia Via Marengo (art nr 53271, 109 kr, Iconic Wines) konverterade till 48 LES-butiker från 1 september, men inga finns kvar från mars.

MOUSSERANDE 120-149 KR

Först ut för hösten var Masia Cava Reserva Brut Organic (art nr 52367, 129 kr, Hermansson & Co). Tidigt ur startblocken och med ett prissänkt erbjudande så konverterades hela 265 st LES-butiker. I kamp med FS-artiklarna på LES-plats så blev det dock tufft, bara 10 LES-butiker kvar från mars.

Fleur de Vignoble Crémant de Bordeaux Brut (art nr 51030, 120 kr, Anora) sålde identiskt med Masia Cava sina första månader och fick något lägre antal LES som mest – 202 st. Från mars finns bara 3 st kvar och det är långt upp till några garanterade butiker eftersom antalet positioner med distribution är så få.

Alexandre Le Bon Crémant de Loire Brut (art nr 56923, 149 kr, Iconic Wines) fick inget jättefäste med sin beställningskampanj inför jul och nyår. Kampanjen tuffar på för att försöka öka antalet LES från nuvarande 22 st.

MOUSSERANDE 150+ KR

Haggan Pet Nat (art nr 58086, 235 kr, Vinhaggorna) har snudd på Champagne-prissättning men bevarar kanske tack vare hög lojalitet hos målgruppen 14 av 37 st LES efter utvärderingen.

SÖTT MOUSSERANDE VIN

Tr3 Apor Gyllene Bubblor Moscato (art nr 54458, 79 kr, Enjoy Wines) fick iväg fina volymer i somras och nådde 273 st LES-butiker. Efter utvärderingen finns inte ens 10% av dessa kvar – 21 st butiker från mars, och tyvärr inga garanterade butiker nästa höst om artikeln inte kan spurta rejält i februari.

MOUSSERNANDE ROSE 100+ KR

P.Lex Prosecco Rosé (art nr 51164, 119 kr, Icon Wines) hade en fin sommarkampanj, men till nästa säsong får den bara behålla 1 av 103 st LES.

ÖVRIGT MOUSSERANDE

Och så sist men inte minst höstens kändisvin nr 1 – hur har det gått för Fröken Snusks första lansering Frökens Bubbel Hallon (art nr 55519, 79 kr, Core Wine)? Jo, trots att kunderna kan behöva leta efter rätt hylla i butikerna så poppar den knallrosa färgen uppenbarligen tillräckligt för att försvara 155 st av de som mest 229 st LES-butikerna.

Tack för uppmärksamheten och tack för att du stått ut med de tjatiga upprepningarna om antalet LES-butiker. Det blev en rekordlång spaning med väldigt många artiklar att gå igenom. Intrycket från de senaste dagarnas konversationer med folk i branschen är att det kanske inte blir en lika lång lista att titta på i sommar. Besvikelsen är stor hos många över de klena utfallen för många artiklar, både vad gäller LES-in men framför allt LES-ut efter den långsamma utvärderingen.

Vi välkomnar som vanligt frågor och kommentarer på denna spaning, samt gärna önskemål om kommande. Har du kollegor som inte får vårt nyhetsbrev så tipsa dem gärna.

/ Johan Sjökvist

PS: Vill du ha en sammanfattande lista i Excel med informationen ovan? Var inte rädd för att höra av dig, vi mejlar den gärna.

Dela:

Nya butiksklassificeringar från april

Den 16 april så uppdaterades informationen om butikstillhörighet på Leverantörsportalen. Totalt 8 st förändringar fanns med i översikten, inklusive information om den nya butiken som

Systembolaget om 2023 – tre färska spaningar

Torsdag 15 februari arrangerade Systembolaget ett leverantörsmöte. Trots ett antal viktiga förändringar i en nära framtid så handlade större delen av presentationen om att titta

Case i fokus – This is The Bomb

Välkommen till en ny programpunkt i våra nyhetsbrev och på hemsidan: Case i fokus. Här är tanken att djupdyka i ett aktuellt projekt, varumärke eller

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se