Under senare tid har den som arbetar med lanseringar genom beställningssortimentet kunnat konstatera att skillnaderna mellan olika butiker förefaller ha ökat. Systembolaget specificerar i inköpsvillkoren att om en artikel i utvärderingen ”uppnått en butiks- och segmentsunik gräns kommer artikeln att tillhöra butikens LES.” Just denna ”butiksunika gräns” verkar under det senaste årets ökade BS-konkurrens ha förändrats och dragits isär mellan olika butiker, i stor utsträckning för vissa segment.
När vi för några veckor sedan studerade förutsättningarna att komma in som LES i de butiker där Systembolaget börjat med förskottsbetalning så kunde vi i samband med analysen notera några andra intressanta saker. En av dessa är fokus för dagens spaning: i vilka butiker förefaller det vara enklast att komma in som LES-artikel?
Förutsättningarna var att vi studerade ett större antal BS-projekt (vårens och sommarens mest framgångsrika, totalt 59 st) i syfte att jämföra hur många av dessa som kvalificerat sig för LES-närvaro i olika butiker. Spännvidden för dessa BS-projekt låg mellan 16 LES-butiker (Villa Wolff Pinot Noir) och 355 st (Falu Rödvin Bag-in-Box). Totalt hade de 59 lanseringarna kvalificerat sig med knappt 17 artiklar per butik. 28%, eller en dryg fjärdedel av BS-artiklarna har alltså kommit in i den genomsnittliga butiken. Men skillnaderna mellan butikerna var mycket stora.

De butiker där högst andel nya BS-artiklar kommit in som LES-artiklar var följande (med respektive butiks andel av de 59 BS-artiklarna som kommit in som LES i butikerna):
- 510 Motala (80%)
- 1311 Kungsbacka, Hede (80%)
- 710 Växjö, Norremark (78%)
- 1306 Falkenberg (76%)
- 1107 Ängelholm (75%)
- 1004 Karlshamn (71%)
- 501 Linköping, Ekholmens Centrum (69%)
- 2002 Borlänge, Norra Backa (69%)
- 2420 Umeå, Avion (69%)
- 801 Kalmar, Giraffen (68%)
- 1242 Helsingborg, Råå (68%)
- 1309 Halmstad, Flygstaden (68%)
- 1904 Västerås, Stenby (68%)
- 2001 Falun, Falan Galleria (68%)
Bland dessa 14 butiker med högst andel nya BS-projekt som LES-artiklar finns några utmärkande drag. Samtliga utom Motala (2B) har sortimentsstorlek C eller D, dvs är större butiker med bredare sortiment. Ett antal är också den enda butiken på orten (Motala, Falkenberg, Ängelholm, Karlshamn och tills helt nyligen även Falun), vilket koncentrerar kundernas beställningar till en och samma butik snarare än sprider ut dem på fler. Med runt 45 000 invånare vardera i kommunerna Motala, Falkenberg och Ängelholm så kan antalet kunder som beställer från en och samma butik uppenbarligen ofta nå över den tröskel som gäller för butiken.
Men det finns även ett antal butiker som inte är den enda i orten och som har en betydligt högre andel BS-projekt bland LES-artiklarna än sina grannbutiker. I Kungsbacka har butiken vid Hede köpcentrum mer än dubbelt så hög andel jämfört med butiken på Nygatan. I Växjö finns som bekant tre Systembolagsbutiker men premiumbutiken i handelsområdet Norremark har klart högre andel än de två standardbutikerna i Affärshuset Tegnér och intill Grand Samarkand. Även i Borlänge så är det butiken i handelsområdet Norra Backa som har mer än dubbelt så hög andel som butiken på Sveagatan i centrum, men så har den också tre gånger så hög försäljningsvolym.
Vad ska man då med den här informationen till? Jo, först och främst kan det ju vara intressant att leta efter de här ”lätta” butikerna i sina utleveransfiler. Om ditt nya BS-projekt inte har ett högt antal beställningar i butikerna ovan så har du antingen en artikel med en snävare målgrupp än vårens storsäljare. Eller så har du möjligen ett problem med din artikels attraktionskraft (eller med medieplanen). Därefter kan det ju vara intressant att jämföra butiker i större orter inför LES-utvärderingen i mitten av varje månad. Skiljer sig till exempel antalet beställningar av din artikel mellan butikerna i Västerås, Linköping och Helsingborg mot den genomsnittliga fördelningen?
Dessutom är det naturligtvis så att det går att sortera fram de butikerna som har den lägsta andelen nya LES-artiklar – det vill säga Sveriges ”svåraste” LES-butiker. Vilka de butikerna är och vad du behöver göra för att öka dina chanser att komma in i dem är inget som den här spaningen kommer att gå in närmare på, utan där kan du nog gissa hur du kan stilla din nyfikenhet och få relevant hjälp.
Tack för uppmärksamheten och lycka till med både nya BS-projekt och kommande försvar av befintliga LES-butiker.
/ Johan Sjökvist