Även detta år infaller julafton och nyårsafton på helger. Färre lediga dagar, med andra ord, men fler dagar med öppethållande och gott om tid för vinkonsumenter att hinna med sina inköp. Fler öppna timmar på Systembolaget betyder möjligheter för helgviner att fixa bra försäljning. Men för att just dina viner ska hamna i korgen finns förstås några saker att tänka på. Vi har dammat av förra årets bästa tipslista för effektiv marknadsföring inför årets sista, viktiga dagar!
Några av de mest säsongsbetonade produktsegmenten är inte oväntat röda viner för mer än 300 kr per flaska samt champagne – i alla prisklasser. För denna typ av artiklar svarar försäljningen under december för närmare en fjärdedel av årsvolymen, när både julklappar och egen helgkonsumtion ska inhandlas. När försäljningen dag-för-dag under december studeras för några representativa artiklar i dessa segment, så märks det att försäljningen stiger successivt under månaden fram mot helgerna, men fortfarande sker hälften av decemberförsäljningen de sista öppet-dagarna före jul och nyårsafton. Detta trots att Systembolaget under en längre tid kommunicerade vikten av att planera sina inköp i god tid och att besöka butiken när antalet kunder är lägre.
Under det senaste året har det kommit flera intressanta forskningsrapporter om konsumenters beteende under pandemin. Teorier om konsumentbeteende under stressfyllda situationer har studerats närmare, inklusive fenomen som bunkring och hur irrationella köpbeslut föranleder detta. Irrationalitet innebär enligt teorin att konsumenten får svårt att tänka logiskt när beslut ska fattas i stressiga situationer och när valmöjligheterna är snudd på oöverskådliga. Som lösning på ”problemet” fattar konsumenterna snabbare och mer känslogrundade beslut.
Med arbetsgivarhelger finns det mer tid att sprida inköpen och naturligtvis mer tid för importörer och varumärkesägare att kommunicera och påminna om sina respektive artiklar – för att underlätta konsumenternas beslut, minska risken för irrationella och slumpvisa val och därmed maximera de egna försäljningschanserna.
VÅRA BÄSTA TIPS FÖR DIN MARKNADSFÖRING UNDER DEN STUNDANDE HÖGSÄSONGEN
Säkerställ att din artikel kommer med på julens inköpslista så tidigt som möjligt. Att få konsumenterna att tänka ”bra att ha hemma”, ”en säker mat- och vinmatchning” och ”något för alla gäster” inför sin inköpsrunda är viktiga nycklar här, liksom naturligtvis de gamla vanliga positiva recensionerna och medaljerna i tävlingar.
Planera för ”sista annonsvisningen” före butiksbesöket. Med många valmöjligheter i en stressad situation och kanske begränsade möjligheter att be personalen om hjälp så är det oerhört viktigt att finnas högt upp i medvetandet. ”Där är den!” är den eftersökta lösningen, inte ”Var finns den?” eller ”Vad var det nu jag skulle ha…?”.
Prioritera (och vikta upp) dina bästa butiker med den största exponeringen. Utöver att du ökar chansen att hittas/väljas där din artikel finns på expopall eller med god hyllexponering så är det aldrig effektivt att betala i onödan för annonsering där butiken sålt slut på din artikel. Har din artikel dessutom några LES-butiker som är viktiga att försvara så blir helgförsäljningen i dessa extra viktig att understödja.
Kommunicera tydligt kring den sista ”säkra” dagen att beställa produkter!
Lycka till med kampanjandet i december. Som vanligt är du förstås välkommen att kontakta oss om du vill ha hjälp med idéer och förslag för hur just din artikel kan maximera sina chanser att bli vald i julruschen!
Johan Sjökvist