fbpx

Arbetsgivarjul med många försäljningsdagar och fina viner på inköpslistan

I år ligger julafton och nyårsafton på fredagar och de flesta röda dagarna hamnar sålunda på lördagar och söndagar. Tråkigt för alla arbetstagare som vill ha många lediga dagar, men bra för inte minst vinköpande konsumenter. Jämfört med förra året får de en extra dag i både jul- och nyårsveckan att hinna med sina inköp. Totalt motsvarar detta 30 procent fler ”öppna timmar” på Systembolaget under jul- och nyårsveckorna i år jämfört med 2020. Vad kan man då vänta sig av försäljningen – när köps helgernas champagne och fina röda viner – och hur ska man tänka med den taktiska planeringen av marknadsföring inför de sista viktiga dagarna på året?

Några av de mest säsongsbetonade produktsegmenten är inte oväntat röda viner för mer än 300 kr per flaska samt champagne – i alla prisklasser. För denna typ av artiklar svarar försäljningen under december för närmare en fjärdedel av årsvolymen, när både julklappar och egen helgkonsumtion ska inhandlas. När försäljningen dag-för-dag under december studeras för några representativa artiklar i dessa segment, så märks det att försäljningen stiger successivt under månaden fram mot helgerna, men fortfarande sker hälften av decemberförsäljningen de sista öppet-dagarna före jul och nyårsafton. Detta trots att Systembolaget under en längre tid kommunicerade vikten av att planera sina inköp i god tid och att besöka butiken när antalet kunder är lägre.

Under det senaste året har det kommit flera intressanta forskningsrapporter om konsumenters beteende under pandemin. Teorier om konsumentbeteende under stressfyllda situationer har studerats närmare, inklusive fenomen som bunkring och hur irrationella köpbeslut föranleder detta. Irrationalitet innebär enligt teorin att konsumenten får svårt att tänka logiskt när den fattar beslut, t ex i stressade situation, under kriser och när valmöjligheterna är snudd på oöverskådliga. Som lösning på ”problemet” fattar konsumenterna snabbare och mer känslogrundade beslut. Ibland kan känslorna ta överhanden, något som märkts med exempelvis våldsamma försök att få tag i varor under Black Friday-rea i butiker.

Med ett fortsatt oroligt läge kring pandemin så är det bra att det i år finns en hel extra försäljningsdag i båda veckorna före jul och nyår – mer tid att sprida ut kunderna och mindre risk för köer utanför butikerna. Och naturligtvis mer tid för importörer och varumärkesägare att kommunicera och påminna om de egna artiklarna, för att underlätta konsumenternas beslut, minska risken för irrationella och slumpvisa val, och därmed maximera de egna försäljningschanserna.


VÅRA BÄSTA TIPS FÖR DIN MARKNADSFÖRING UNDER DEN STUNDANDE HÖGSÄSONGEN:

Säkerställ att din artikel kommer med på julens inköpslista så tidigt som möjligt. Att få konsumenterna att tänka ”bra att ha hemma”, ”en säker mat- och vinmatchning” och ”något för alla gäster” inför sin inköpsrunda är viktiga nycklar här, liksom naturligtvis de gamla vanliga positiva recensionerna och medaljerna i tävlingar.

Planera för ”sista annonsvisningen” före butiksbesöket. Med många valmöjligheter i en stressad situation och kanske begränsade möjligheter att be personalen om hjälp så är det oerhört viktigt att finnas högt upp i medvetandet. ”Där är den!” är den eftersökta lösningen, inte ”Var finns den?” eller ”Vad var det nu jag skulle ha…?”.

Prioritera (och vikta upp) dina bästa butiker med den största exponeringen. Utöver att du ökar chansen att hittas/väljas där din artikel finns på expopall eller med god hyllexponering så är det aldrig effektivt att betala i onödan för annonsering där butiken sålt slut på din artikel. Har din artikel dessutom några LES-butiker som är viktiga att försvara så blir helgförsäljningen i dessa extra viktig att understödja.

Kom ihåg att den sista ”säkra” dagen för att konsumenten ska hinna hämta ut sina beställningar före jul i år troligen är fredag 10 december. (Förra året kommunicerade Systembolaget 9 december som ”deadline”.)

Glöm heller inte att januari och februari också är viktiga försäljningsmånader, inte minst ur ett rankingperspektiv. Även om december har stora volymer så stängs ju inte utvärderingsfönstret förrän 28 februari, och varje artikel spelar lika stor roll i rankingen oavsett när den säljs…

Tack för att du läste hit – lycka till med den sista kampanjplaneringen inför decemberförsäljningen! Som vanligt är du välkommen att kontakta oss med frågor om våra spaningar eller tips om kommande analyser. Samt naturligtvis att höra av dig om du vill ha hjälp med idéer och förslag för hur just din artikel kan maximera sina chanser att bli vald av konsumenterna.

Johan Sjökvist

Dela:

Dags för mässa – Vinsmart på Sthlm Taste

Mässdags igen, riktigt roligt! Vinsmart intar scenen på Stockholmsmässan när Sthlm Taste hålls i november. Vi presenterar två koncept – Vinsmart Academy och Vinsmart Live

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se