fbpx

Dags att snabba på med långsamma LES-försvaret

Vi har nått mitten av maj och om mönstret från föregående år upprepar sig är det nu som Systembolagets utvärdering av ”långsamma” LES startar. Som bekant är det var sjätte månad det bestäms vilka artiklar som kvalificerar sig för fortsatt lagerföring i butikernas lokalt efterfrågade sortiment. Utvärderingen görs senast fyra veckor före sortimentsskiftena 1 mars och 1 september och baseras på försäljningen under de sex veckor som föregår utvärderingen. Vid de senaste översikterna har Systembolaget ”tryckt på knappen” just före sommarsemestern – förra sommaren dök de uppdaterade siffrorna upp i rankingen den 5 juli.


Vilka varumärken har den här säsongen flest LES-butiker att försvara och torde vara mest angelägna att driva många konsumentköp den närmsta tiden? Utvärderingen baseras ju på antal köptillfällen, inte på försäljningsvolymen. För vilka artiklar är LES-andelen högst, det vill säga antalet LES-butiker i förhållande till garanterade butiker? Och finns det några artiklar som inte behöver bry sig speciellt just nu, där marknadstäckningen från september redan är fastställd till högre än det nuvarande antalet LES-butiker? För att försöka besvara dessa frågor har vi tagit oss en titt på de största segmenten med flest lanseringar och högst antal artiklar med många LES-butiker.

Först studerar vi de lanseringar via beställningssortimentet som under vintern och våren kommit in i många LES-butiker. Några av dessa utvärderas fortfarande som ”snabba” LES, där den första hela försäljningsmånaden avgör om kundefterfrågan enbart var tillfällig, i så fall slutar butiken att lagerföra artikeln.

Boxen Lisa 1503 har flest butiker just nu med 347 st, motsvarande 89% marknadstäckning. Uppföljaren till en av de mest framgångsrika 1L-buteljerna började aktiveras under vintern och ligger just nu högt upp i rankingen eftersom den uppenbarligen säljer bra i de butiker där den tagit hyllplats. Näst flest LES-butiker har Måns Zelmerlövs MZ Cava, 333 st, följd av Marastoni Sangiovese Merlot med 293. Båda dessa har ett kvartal efter säljstart nått ett starkt utgångsläge för att kunna konkurrera om en hög butikstäckning från mars 2022, nu gäller det att hålla i så många LES-butiker som möjligt över hösten/vintern också, för att undvika jojo-effekten efter lanseringsperioden.

1L-flaskorna är inte lika många den här våren som förra, men ett par finns med på listan. Zafrica Cape Reserve Red Blend (264 st LES-butiker), Ronepasso Rosso Organico (189 st) och Arc-en-Ciel Rosé (113 st) visar att konsumenterna fortfarande är nyfikna – återstår att se om just dessa fungerar lika bra på hyllan som förra årets lanseringar.

Det vita vin som har flest LES-butiker är Casteloro Vino Bianco (214 st), ännu ett bevis för att trenden med lågpris/värde för pengarna är fortsatt stark – 7 av de 25 nylanseringarna med flest LES-butiker återfinns i 0-79 kr-segmenten, och ytterligare 5 är bag-in-box-artiklar. Bästa ”högprisartiklar” är 149-kr-cavan Cava Roy Brut Nature (120 st LES-butiker), Brocca (129 kr, 139 st LES-butiker) samt Bergh Pinot Noir (129 kr, 100 st LES-butiker). De sistnämnda med en längre tid på marknaden, medan Cava Roy lanserades 1 mars i år.

I det fasta sortimentets etablerade utbud finns ett stort antal bag-in-box-artiklar som har många LES-butiker att försvara. Ett flertal artiklar med negativ utveckling i rankingen har fått en ”andra chans” till bibehållen butiksnärvaro i form av LES-butiker, men då måste boxen fortsätta att sälja i just de butikerna. I studien av artiklar med 100 LES-butiker eller fler, är 19 av 25 produkter från något av bag-in-box-segmenten.

Il Conte Rosso och JP Chenet Cabernet Syrah har båda haft en tuff utveckling rankingmässigt sedan prishöjningar i mars förra året och tidigare garanterade butiker har blivit LES-butiker som måste försvaras. Så är även fallet för t ex Lindemans Shiraz Cab som förlorade sin ursprungsprioritet förra året och för namnbytaren Casalforte Collezione Campistorti.

Gruppen av artiklar med en för tillfället väldigt hög andel av försäljningen i LES-butiker inkluderar bland andra Tommolo bag-in-box som efter prissänkning hösten 2019 lyckats vända uppåt sista året och nu trendar mot fler garanterade butiker från september. Allvarligare ser det ut för Drostdy-Hof Chardonnay Viognier och Jenny Jeanneret som med över 90 procent av försäljningen från LES-butiker och få garanterade butiker i höst har en mycket viktig period framför sig när den långsamma LES-utvärderingen sker.

Lycka till med både försvar av befintliga butiker och skapandet av nya! Är du nyfiken på fler insikter om LES-butiker eller vill ha förslag på sommarens aktivering för din produkt, är du alltid välkommen att kontakta oss.

Johan Sjökvist

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se