fbpx

30 procent mer i flaskan – 30 procent av försäljningen

Under de senaste 18 månaderna har utvecklingen varit snabb när det gäller antalet viner som säljs i enlitersflaskor. Från att detta lite udda format tidigare främst varit förknippat med några artiklar i PET-flaskor, har nylanseringarna med denna buteljstorlek duggat tätt.

I marknadsföringen har argument som ”för den stora middagen”, ”buffévänligt”, ”mycket vin för pengarna”, ”generöst format” och ”bäst prisat” använts, liksom trälådor, presentförpackningar och annat klassiskt BS-bränsle. Resultaten i att skapa LES-butiker har varit goda och väl inne i butikssortimentet har artiklarna fortsatt att sälja.


Eftersom artiklarna i butikshyllorna sorteras efter pris, har konsumenterna enkelt kunna konstatera skillnaden mellan två flaskor för till exempel 89 kronor – en ”liten” i normala storleken 750 ml och en ”större” med en hel liter vin för samma pris. Att sedan enlitersflaskan tävlar om rankingposition och framtida marknadstäckning i ett helt annat segment är inte relevant för kunderna, utan effekten för enlitersflaskan har blivit dubbel – dels genom effekten ”värde för pengarna” på hyllan, dels genom en uppräkning i antalet rankingpoäng baserat på volymen. (Egentligen kan man tala om en trippeleffekt, eftersom flera av de nya toppsäljarna dessutom är ekologiska och lyckats säkra strategisk prioritering i Systembolagets ranking.)

Även om det nya fenomenet just nu provas även i segmentet 80-99 kronor för röda viner – Country Roads Premium Reserve, artikelnummer 78560, 109 kr, lanserad 3 augusti – så är det främst i segmenten för röda och vita viner 0-79 kronor (räknat på priset för en flaska på 750 ml) som enlitersbuteljerna haft sin framgång. Hösten 2020 är fem av de sex i volym räknat bäst säljande röda vinerna i detta segment enlitersflaskor. Bland de vita vinerna har de nya artiklarna inte hunnit lika långt. Där finns en produkt på topp tio-listan i enlitersformat, och då är det en redan etablerad PET-flaska – Bombus Chardonnay, artikelnummer 6246.

Totalt svarar formatet, som ger konsumenterna 30 procent mer vin i flaskan, under september 2020 för 30 procent av försäljningen i det breda segmentet för rött vin 0-79 kronor. En rejäl ökning från 17 procent för ett år sedan. För motsvarande vita viner är andelen 10 procent (upp från 5 procent förra hösten). Andelen är något högre i standard för röda viner (32 procent jämfört med 27 procent av försäljningen i segmentet) medan det är tvärtom för enlitersbuteljer med vitt vin (13 procents andel i premium jämfört med knappt 10 procent i standard). Totalt har antalet röda viner i enlitersformatet ökat från 12 st förra året till 26 st nu, och för vita viner från 3 st till 13 st.

Hos röda viner i segmentet är toppsäljaren Grand Sud Merlot (PET, 74944) utmanad underifrån av bland andra Massimo Rosso Organico (73546), Passicone Rosso Organico (72169), Lisa 1503 (72479), Le Chef Rouge (71046) samt Prego Grande (79779).

Bland de vita vinerna är fortfarande de två PET-flaskorna Bombus Chardonnay (6246) och Grand Sud Sauvignon Blanc (72037) de två bäst säljande, men några BS-lanseringar rör sig uppåt i rankinglistorna, till exempel Maison Bonjour Chardonnay (79671), Maison Francoise (79907), R Riesling (78596) samt de två nylanserade King’s Parrot Chardonnay (74822) och Arc-en-Ciel Grande Réserve (78590).

Framtiden får utvisa om enlitersformatet är gångbart även i de dyrare segmenten, liksom om de nya artiklarna har större möjligheter att behålla sin marknadstäckning även på längre sikt. Är effekten nyhetens behag och ett ”värde-för-pengarna”-fenomen som legat rätt i tiden? Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen och öka insikterna kring hur konsumenterna uppfattar formatet och produkterna, både i kommunikationen och på butikshyllan. Vill du veta mer eller diskutera andra analyser och undersökningar, är du som vanligt välkommen att kontakta oss.

Johan Sjökvist

Källa till all försäljningsstatistik är OpisXL och Systembolagets Artdisk, med data till och med september 2020.

Dela:

Luleå får sin tredje butik i december

Tidigare i höstas öppnade den nya Systembolagsbutiken i Högsbo, Göteborg, med butiksnummer 1427, något vi kommenterat tidigare . Däremot har öppningen av den nya specialbutiken

Svenskarna som är ”mycket intresserade” av vin

Orvesto Konsument är Kantar SIFO:s stora medie- och målgruppsundersökning som varje år intervjuar 45 000 personer. I undersökningen finns både generell information om individer – såsom

Mobilia blir 3A – och de övriga uppdateringarna

Tidigare i veckan uppdaterades informationen på Leverantörsportalen över Systembolagets olika Butiksgrupper och Butikstäckning. Här är ändringarna som gjorts i filen publicerad 2020-10-21: 510 Motala –

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se