fbpx

Vem syns mest i traditionella medier under 2020?

För marknadsföring av alkohol, inklusive vin, har betydelsen av digitala kanaler ökat minst lika mycket som för andra branscher. Displayannonser, eDR, pre-rolls och influencer-samarbeten är sedan länge centrala delar av de flesta kampanjer.  På innehållssidan är utvecklingstakten extremt hög, med livesända vinprovningar som årets kanske starkaste trend. Men trots branschens starka fokus på digitala och sociala medier är investeringarna i traditionella medier som TV, dagspress, kvällspress och populärpress fortfarande betydande. I veckans spaning tar vi en titt på reklamstatistiken från Kantar/SIFO och tittar på vilka de största annonsörerna och varumärkena är under senare tid. Konkurrensen stundtals är extrem, till exempel när antalet vinannonser i en morgontidning närmar sig två dussin en lönevecka (som denna vecka…), och det finns uppenbarligen aktörer som prioriterar traditionellt före digitalt för att nå sina konsumenter.

Siffrorna kommer från Kantar/SIFO och deras statistik över bruttoinvesteringarna i reklam. SIFO kartlägger (nästan) all reklam i traditionella medier – TV, kvällspress, morgonpress, populär- och fackpress – och redovisar bruttovärdet enligt mediernas prislistor. Även om ingen betalar bruttopriset blir statistiken en rättvis jämförelse av de olika varumärkenas synlighet, så kallad ”share of voice”. En svaghet i just vinkategorin är SIFO:s oförmåga att hålla reda på alla artiklar. Även om det hade varit bekvämt att veta exakt hur stort reklamtrycket är i varje segment, får man stå ut med svårigheterna att särskilja alla varianter och format – bara under 2020 har SIFO registrerat 470 st annonserande vinvarumärken.

Totalt sett, under de tre första kvartalen 2020, uppgår medieinvesteringarna i kategorin till drygt 750 Mkr brutto. Denna nivå är nästan exakt lika hög som 2019, ett faktum som särskiljer vinbranschen från andra minskande branscher under detta pandemi-år. Framför allt är det TV-mediet som ökar, det är redan på all-time-high med 280 Mkr till och med september – mer än dubbelt så mycket som samma period 2019. Kvällspress, som hade annonser från vinkategorin för 320 Mkr första tre kvartalen 2019, backar med en fjärdedel till knappt 240 Mkr i år. Morgonpress, som domineras av storstadstidningarna, har samma utveckling med minus 25 procent jämfört med föregående år, till 185 Mkr. Nedan visas de 15 största varumärkena i traditionella medier under 2020 års första nio månader.

När det gäller strategin bakom olika medieval blir det intressant att analysera på annonsörnivå. Framför allt framgår polariseringen mellan TV och de tryckta medierna tydligt i följande diagram över de 20 största annonsörerna (summerat för samtliga varumärken och artiklar).

Överlägset störst i TV-mediet är Spring Wine med nära 70 Mkr brutto i investeringar för varumärken som Spring Village, Cantina Zaccagnini, Dark Horse, Trapiche med flera. Största kvällspressannonsörer är Giertz och Oenoforos med drygt 23 Mkr vardera. Oenoforos är 100 procent lojala till kvällspress under 2020 med ett 15-tal varumärken, medan Giertz investerar mer i morgonpress i kronor räknat – 30 Mkr hittills under 2020. Störst morgonpressannonsör är dock koncernkollegan WineTeam med nära 40 Mkr totalt, även där med endast ”ströpengar” i andra traditionella medier. VinUnic har en tradition att satsa stort på populärpress och magasinens bästa vän har hittills lagt 7 Mkr brutto på glansiga annonser, mer än dubbelt så mycket som tvåan Nigab med sina 3 Mkr. På TV-sidan finns internationella aktörer som VCT, Treasury Wine Estates och Freixenet, men även lokala som Wine Detectives och Contemporary Wines. Tunga inom print det här året är även Viva-kollegorna Iconic Wines och Chris Wine samt även Ward Wines.

Tyvärr finns ingen lika tillförlitlig statistik över investeringarna i digitala medier, där får den som är nyfiken förlita sig på andra former av kartläggningar och nyckeltal. Utfall av satsad reklamkrona i respektive fack är den självklara analysen för var och en, men spännande vore att dra kurvan för hur fördelningen mellan facken kommer att se ut över tid. Vi återkommer!

Johan Sjökvist

Dela:

Luleå får sin tredje butik i december

Tidigare i höstas öppnade den nya Systembolagsbutiken i Högsbo, Göteborg, med butiksnummer 1427, något vi kommenterat tidigare . Däremot har öppningen av den nya specialbutiken

Svenskarna som är ”mycket intresserade” av vin

Orvesto Konsument är Kantar SIFO:s stora medie- och målgruppsundersökning som varje år intervjuar 45 000 personer. I undersökningen finns både generell information om individer – såsom

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se