fbpx

Fick vi rätt i tidigare spaningar?

Hösten är här och i första spaningen för säsongen återbesöker vi några av vårens och sommarens observationer och förutsägelser. Fick vi rätt i tidigare spaningar och vilka blev förra utvärderingsperiodens vinnare?

Gränshandel och bunkringseffekt
I vårens första spaning den 20 mars kommenterade vi den kraftiga bunkringseffekten i pandemins början, men även att hög försäljning för många artiklar i gränsbutiker helt försvann när Norge stängde sina gränser. Rivstarten på utvärderingsperioden mars-augusti gjorde sommaren spännande i många segment, med flera överraskande rörelser och positionsbyten i rankingen, kopplade till nya köpmönster. Gränshandeln har så sakteliga börjat ticka uppåt igen, men för oss som besökte butik 1442 på Oslovägen 56 i Strömstad under sommaren var det en annorlunda syn och ljudbild – inga norska röster och inga ”varutorn” i kundvagnarna.

Kampanjplanering utifrån köpmönster
Den 3 april skrev vi om vikten av att planera kampanjer utifrån inköpsmönster och ställde frågan om din kampanj såg ut som en hoppbacke eller en badbrygga. Sedan tidigare somrar vet vi att inköpen av många artiklar under semesterperioden jämnas ut över veckan, med en inte lika koncentrerad försäljning till helgerna. Men på det här området märkte vi något intressant under juli och augusti. Till skillnad från sommaren 2019 så hade juli-augusti den här sommaren en fördelning av försäljningen mer lik den vanliga. I stället för 50-50 mellan måndag-onsdag respektive torsdag-lördag så fortsatta senare delen av veckan att svara för de genomsnittliga 55 procent för de segment och artiklar vi studerat, där huvuddelen av försäljningen finns. Trots ”hemester” och mer tid att handla under hela veckan, och kanske än fler argument för att undvika helgträngseln i butikerna, fortsatte de största volymerna att passera kassorna under torsdag-lördag. Eftersom vi inte har tillgång till detaljerad kvittostatistik så vet vi (ännu) inte hur fördelningen ser ut timme-för-timme eller om det är färre men större inköp som ligger bakom, men man blir onekligen nyfiken på att veta mer när det faktiska konsumentbeteendet ter sig så här motsägelsefullt. Räkna med fler spaningar om detta område framöver, och skicka gärna in din egen hypotes eller förslag till vidare studier.

Etisk prioritetsposition
Den 17 april kommenterade vi den nya etiska prioritetspositionen i olika segment och möjligheten för ett antal artiklar att öka sin framtida distribution kraftigt. I segmentet för vitt vin på bag-in-box kämpade flera artiklar om prioritetspositionen i premiumsegmentet, bland andra Torres Las Mulas, Stellar Organics och Foot of Africa Grand Reserve. Efter en sommar där flera aktörer haft logistikproblem för sina Sydafrikanska och Chilenska produkter, lyckades Foot of Africa Grand Reserve till slut säkra den ”etiska boosten”, med 80 procent marknadstäckning nästa sommar som resultat.

Leif GW:s popularitet i vinväg
I vår spaning från 28 maj ställde vi frågan om var GW är minst populär, dvs i vilka butiker och områden som vårens stora lansering GW:s Låda ännu inte hade kommit in på hyllan. Under de kommande tre månaderna fortsatte professorns framsteg mot att i slutänden nå full distribution i standard (337 butiker, med ursprungsprioriteten för Portugal) och nära 90 procent marknadstäckning i premium (79 butiker) från mars 2021. I inledningen av den här utvärderingsperioden har artikeln fortfarande kvar i 361 LES-butiker, 288 standard och 73 premium, så förutsättningarna är goda för att bygga en hög garanterad distribution till nästa höst och kanske utmana Ramos Reserva om den portugisiska prioriteten.

Vårens lyckade BS-lanseringar
Veckan efter midsommar summerade vi vårens mest lyckade BS-lanseringar, efter ett par tidigare spaningar om vårens LES-raketer. Vi skrev då att det skulle bli intressant att se om lanseringarna lyckades hålla i sin försäljning och sina skapade LES-butiker över sommaren. Nu kan vi konstatera att utöver GW:s Låda är det inte speciellt många artiklar som har lyckats behålla sin maximala butiksnärvaro (vilket såklart delvis är en säsongseffekt för några av artiklarna).

Richard Juhlin Blanc de Blancs Brut (art nr 78979) gick från 247 butiker som mest till drygt 130 st i skrivande stund. Totalt under perioden hann den sälja tillräckligt för att kvalificera sig för 228 garanterade butiker över nästa sommarperiod, plus de eventuella LES-butiker som finns kvar efter vintern. Mulderbosch Sparkling Rosé (art nr 77909) sålde slut i många av sina maximala 268 butiker och finns nu i knappt 190 st, och i 89 garanterade från mars. Enlitersflaskorna Zingled Out Zinfandel (art nr 78822) och Impressivo (art nr 70963) backade mer, från 268 till 114 respektive från 257 till 118. Dock hann båda dessa sälja så bra under hela perioden att de kvalificerade sig för 298 respektive 183 butiker i garanterad distribution från mars 2021. En artikel som lyckats bra i att behålla sina butiker är El Mar Cava Brut (art nr 77410) som fortfarande har 195 butiker efter en stadig klättring hela föregående period. Casa Vinironia Rosso Grande (art nr 71335) hade 234 LES-butiker som mest, men är nu nere på under 40. Trots det stora tappet hann den kvalificera sig för 92 butiker nästa sommar. Om en vecka får vi se hur periodens senare lanseringar, till exempel Stranger Zins (art nr 73094) lyckas i ”snabbt ut” LES-utvärderingen.

Effekten av orange nyhetsetikett
I vår sista spaning före semestern studerade vi hur stor effekten av orange nyhetsetikett är på försäljningen. Totalt för alla studerade artiklar från 2019 konstaterade vi att försäljningen sjunker med en dryg tredjedel efter de första tre månaderna i butik. Det vill säga, hyllkantsetiketten med nyhetsmärkningen (och all övrig uppmärksamhet) innebär en mer än 50 procent högre försäljning under de första tre månaderna jämfört med perioden efter. Den här spaningen blev flitigt kommenterad och vi har redan bestämt att återbesöka och uppdatera ämnet löpande framöver för att hålla koll på FSN-artiklars utveckling.

Tack för intresset för denna summering och tack för glada tillrop och kluriga frågor på tidigare spaningar. Vi ser fram emot att höra mer från alla intresserade och nyfikna branschkollegor – lycka till med utmaningarna i den här utvärderingsperioden!

Johan Sjökvist

Dela:

1427 Högsbo har öppnat som ny 5D-butik

Onsdag 16 september öppnade den nya Systembolags-butiken i köpcentret 421 i Högsbo, Göteborg, med butiksnummer 1427. Den nya butiken ligger mindre än en kilometer från

Glest med nya LES – ännu så länge

Mitten av månaden innebär LES-utvärdering och en första chans att studera de lanseringar som aktiverats efter sommaren. Erfarenheterna i våras visade att den som tidigt

Vintoppen – lokala argument för lokal försäljning

Kunskap kring köpmönster i enskilda butiker ökar i betydelse. Både när LES-kvalificering är vägen till butikshyllan och när fortsatt stark lokal försäljning och rankingpoäng är målet. Insikter om

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se