fbpx

Sommarens långsamma LES-utvärdering är klar – vi sammanfattar resultaten

Måndag 24 juli publicerades resultatet av den långsamma LES-utvärderingen i rankingfilerna från Systembolaget. Enligt traditionen gör vi en sammanställning över ett antal av den senare tidens BS-projekts utfall i utvärderingen. Fokus ligger på de mest framgångsrika lanseringarna, baserat på försäljningsvolym och antalet konverterade LES-butiker i samband med lanseringen.

Enligt uppgift försenades LES-informationen en vecka på grund av IT-problem. Under en sexveckorsperiod som föregår publiceringen har samtliga artiklar med LES-status i olika butiker utvärderats gentemot varandra med avseende på antalet konsumentköp. Inom varje varugrupp och sortimentsroll har sedan en butiksspecifik rangordning gjorts där de mest efterfrågade artiklarna får finnas kvar i butikerna, medan de sämst presterande rensas ut inför det kommande sortimentsskiftet.

Liksom tidigare så är det intressant att studera timing för lanseringar i förhållande till det långsamma LES-fönstret och hur det påverkar utgångsläget i nästa period. Samtidigt balanseras detta mot möjligheten att hinna tillräckligt högt upp i rankingen för att möjligen nå ett antal garanterade butiker, och/eller en position med prioritet. Håll till godo med sammanställningen nedan!

Rött vin 0-79 kr

Falu Rödvin Grand Vin 1L (art nr 50393, 89 kr, The Wine Team): Lanserades 1 mars och nådde i början av sommaren 65 st LES. Efter långsamma LES-utvärderingen lyckas Falu Rödvin behålla 54 st av dessa från 1 september. Just nu, i slutet av utvärderingsperioden, trendar enlitersflaskan mot ett högt antal garanterade butiker från mars 2024.

Polly Engracado 1L (art nr 59632, 89 kr, Iconic Wines): Lanserades i slutet av januari och nådde efter ett par aktiveringsvågor upp till 75 st LES-butiker. Uppenbarligen har flaskan inte fungerat på butikshyllan utan tappar alla LES-butiker utom en enda från 1 september.

Winston the Furminster 1L (art nr 59870, 89 kr, Spring Wine & Spirits): Hade säljstart i slutet av februari men genomförde kampanj under den senare delen av våren och sommaren. Därigenom har den åtminstone med sig 25 st LES-butiker från 1 september.

Rött vin 80-99 kr

La Vecchia Via (art nr 59891, 99 kr, Iconic Wines): Lanserades med ett starkt erbjudande om ett nära 20 år gammalt vin och kom in i hela 296 st LES-butiker. Efter långsamma LES-utvärderingen behåller artikeln 117 butiker under nästa utvärderingsperiod. Tack vare de höga försäljningsvolymerna trendar flaskan mot mycket hög garanterad distribution nästa sommar, även om årgången nu är en annan än vid lanseringen.

Pitch Algarve Reserva (art nr 58290, 89 kr, Giertz): Egentligen ett projekt från förra hösten, men i och med aktivering under våren nådde den upp till 77 st LES-butiker. Finns kvar i 22 st LES från 1 september, men har chans till ytterligare garanterad distribution från 1 mars 2024.

Diablo Dark Red (art nr 52245, 99 kr, VCT Sweden): Lanserades i april och nådde 42 st LES, vilket blir till 34 st från 1 september.

El Rey Garnacha (art nr 59616, 99 kr, Terrific Wines): Kampanjstartades i januari och kom in i 22 st LES-butiker. Projektet verkar dock nedlagt och produkten finns inte i någon LES-butik från september.

Mr French (art nr 53992, 95 kr, Iconic Wines): Lanserades i april och det finns ännu inga uppgifter om några LES-butiker, vare sig före eller efter långsamma LES-utvärderingen. Möjligen kan den snabba LES-in-utvärderingen i mitten av augusti ge några butiker, det får vi återkomma till.

Rött vin 100-119 kr

G.D. Vajra Langhe Rosso (art nr 73279, 119 kr, Chris-Wine): Återlansering av tidigare klassiker som nådde 114 st LES i början av sommaren. Artikeln har kvar 21 av dessa från 1 september, med chans till viss garanterad distribution från 1 mars 2024.

Ascot Pinot Noir (art nr 55250, 109 kr, Domaine Wines): Även här har vi ett projekt från hösten, men som ännu inte nått garanterad distribution. Ökar efter utvärderingen från 102 till 106 st LES från 1 september, och ser i inledningen av augusti ut att ha chans till garanterad distribution från mars 2024.

Petite Rouge (art nr 59166, 109 kr, Iconic Wines): Nådde 41 st LES före sommaren, vilket blir till 6 st LES från 1 september. I tillägg har artikeln hugg på en ursprungsprioritet som i så fall ger några garanterade butiker nästa sommar.

Rött vin 120-149 kr

Tareq Taylor Pinot Noir (art nr 52478, 139 kr, Henkell Freixenet): Även här en lansering från mitten av april som inte bara behåller sina nya LES-butiker utan dessutom ökar från 66 till 71 st LES från 1 september.

Pot de Vin (art nr 59502, 129 kr, Fields Wine Company): Lanserades i mars och bygger vidare från 85 till 86 st LES från 1 september.

Villa Wolf Pinot Noir (art nr 76788, 129 kr, Vinunic): Lyckas inte behålla någon av sina 16 st LES-butiker från starten av nästa utvärderingsperiod.

Höga Kusten Röd (art nr 71348, 140 kr, High Coast Wine): Behåller efter utvärderingen sina 4 LES-butiker – inte helt överraskande butikerna i Härnösand, Kramfors samt båda i Örnsköldsvik.

SwebbTV Montepulciano D’Abruzzo (art nr 58722, 148 kr, Svensk Webbtelevision) – inga LES för flaskversionen av den här lanseringen, boxen kommenterar vi längre ned.

Rött vin 150-199 kr

Haggan Xinomavro (art nr 50994, 169 kr, Vinhaggorna): Det grekiska vinet behåller samtliga 43 st LES och har chans till hög garanterad distribution framför allt i premiumbehovet tack vare ursprungs- och ekoprioritet.

Bread & Butter Cabernet Sauvignon (art nr 78047, 168 kr, Sophronie Wines): Går från 10 till 11 st LES från 1 september, samt närmar sig sina första garanterade butiker.

Rött vin Bag-in-Box

Falu Rödvin Bag-in-Box (art nr 58370, 199 kr, The Wine Team): Det senaste årets kanske mest framgångsrika lansering fungerar verkligen på hyllan. Tappar endast 6 butiker, går från 355 st LES till 349 st LES från 1 september. Tack vare den höga försäljningen är artikeln väldigt nära maximal distribution från mars nästa år.

Ecoltura Spago Bag-in-Box (art nr 50386, 199 kr, Domaine Wines): Efter prissänkningen från 259 kr till 199  kr (med resulterande segmentsbyte) fungerar den här boxen bättre. Kanske tack vare en samtidig kampanjpush så ökar boxen från 267 till 298 LES-butiker och går även starkt i rankingen där den också är gynnad av en strategisk prioritet (ekologiskt vin).

In the MOOD for Shiraz Bag-in-Box (art nr 59723, 199  kr, Giertz): Den röda systerboxen till Chenin Blanc-succén släpptes i januari och nådde 252 LES-butiker framåt sommaren. Av dessa finns 215 kvar från 1 september.

Outlaw Zinfandel Rebel Bag-in-Box (art nr 59585, 199 kr, Anora):  Behåller de flesta av sina 108 LES-butiker, finns kvar i 75 LES-butiekr från 1 september.

Dandy Reserve Bag-in-Box (art nr 54470, 199 kr, Iconic Wines): Den Sydafrikanska ”lyxboxen” gick uppenbarligen inte lika starkt i sina 74 LES-butiker, utan antalet minskar till 27 från 1 september. Det spelar dock mindre roll eftersom den etiska prioriteten gör att boxen trendar mot full distribution i standardbehovet nästa sommar.

Il Capolavoro Rosso Bag-in-Box (art nr 53285, 199 kr, Anora): Ännu inte lika framgångsrik som flaskan från i vintras. Går från 28 till 18 st LES-butiker från 1 september.

Zumbali Red Reserve Bag-in-Box (art nr 51644, 179 kr, Oenoforos): Lanserades fint time:ad i förhållande till långsamma LES-utvärderingen och ökar till 106 st LES från 1 september.

Massimo Grande Rosso Bag-in-Box (art nr 50312, 299 kr, Iconic Wines): 4,5-litersboxen har kampanjats aktivt under sommaren och har åtminstone 105 LES-butiker från 1 september.

Bella Notte Vino Rosso Bag-in-Box (art nr 54669, 183 kr, Urban Wines): En av många boxlanseringar från i våras (släpptes i mitten av april). Den enligt kommunikationen bäst prissatta Italienska boxen behåller sina hittills skapade 36 LES-butiker från september.

Stugröd Bag-in-Box (art nr 53059, 199 kr, Anora): Fortfarande ganska tidigt i sin kampanj har den här boxen 17 LES-butiker från 1 september.

Crazy Cat Shiraz Bag-in-Box (art nr 50366, 209 kr, The Wine Team): Bäst säljande boxen i det övre segmentet går från 145 till 122 st LES efter utvärderingen.

San Silvestro Piemonte Barbera Bag-in-Box (art nr 59304, 299 kr, Wine Affair): Från 42 till 27 LES-butiker från 1 september.

Ernst Billgren En Räv i Toscana (art nr 50483, 289 kr, Art Wines): Efter en stark lansering med överraskande högt LES-antal tappar boxen från 118 till endast 12 LES-butiker från september. Anledningen till att man snudd på får börja om är troligen den out-of-stock-situation som uppstod tidigare i somras.

SwebbTV Montepulciano D’Abruzzo Bag-in-Box (art nr 52739, 298 kr, Svensk Webbtelevision): Efter säljstart i slutet av maj har den här boxen hittills kommit in i 46 st LES från 1 september.

Les Sorts Serra Catalana Bag-in-Box (art nr 55673, 279 kr, Terrific Wines): Med säljstart i juni slapp den här boxen helt undan långsamma LES-utvärderingen då de första LES-butikerna skapades i mitten av juli. Har i dagsläget åtminstone 74 LES-butiker från 1 september.

Marqués de Nombrevilla Garnacha Bag-in-Box (art nr 57886, 269 kr, WineWorld): Går från 3 till 1 st LES-butik.

Yesbox by Per Andersson Bag-in-Box (art nr 54372, 239 kr, Winemarket): Ökar från 0 till 3 LES-butiker från 1 september.

Bread & Butter Pinot Noir Bag-in-Box (art nr 56011, 349 kr, Sophronie Wines): I segmentet över 100 kr/liter tappar Bread & Butter några butiker i utvärderingen, från 27 till 19 LES-butiker från 1 september. Dock ser artikeln ut att vara på väg mot sina första garanterade butiker nästa sommar.

Vitt vin 0-79 kr

Don Simon Nature Chardonnay (art nr 53802, 64 kr, Bibendum): Lanserades i mars och med en attraktivt pris och stark kampanj skapades 211 LES-butiker. 88  av dessa finns kvar från 1 september.

Tyskt Lantvin Riesling 1L (art nr 50622, 89 kr, Iconic Wines): Efter lanseringen i början av maj ökar artikeln från 3 till 5 LES-butiker.

Vitt vin 80-99 kr

Chatå Tjohej by Per Andersson (art nr 58725, 99 kr, Winemarket): Hade säljstart i vintras och går i utvärderingen från 89 till 33 LES-butiker från 1 september. Trots att försäljningen i LES-butikerna inte räcker för att finnas kvar på hyllan så ser volymerna ändå ut att räcka till en anständig garanterad distribution nästa sommar. 

Vitt vin 100-119 kr

GW:s Riesling (art nr 59664, 119 kr, Gamla Stans Vinhandel): Med lansering i januari nådde GW:s nya vita vin 197 LES-butiker. Efter utvärderingen finns 72 kvar från september, men från mars 2024 blir det riktigt hög distribution tack vare ekoprioritet.

Myth White Blend (art nr 50876, 119 kr, Providential Wine & Spirits): Lanserades i början av mars och ökade successivt till 101 LES-butiker i början av sommaren. Den vita handgreppsflaskan rör sig dock inte lika bra från hyllan som den tidigare röda versionen, utan från september så finns den kvar i 14 butiker.

Meinklang Grüner Veltliner (art nr 52685, 119 kr, Fields Wine Company): Med säljstart i början av april behåller den här artikeln sina 59 LES-butiker från 1 september.

Miss Li Herz aus Porzellan (art nr 51008, 119 kr, Solera): Miss Lis nya vita vin släpptes i slutet av mars och kan i statistiken konstateras gå från 2 till 31 st LES-butiker, men kanske blir det ännu fler inom kort.

Chavin Chardonnay Organic selected by Frida Fahrman (art nr 50862, 119 kr, The Wine Team): Behåller sina 6 LES-butiker

Vitt vin 120-149 kr

Three Finger Jack Chardonnay (art nr 57404, 149 kr, Enjoy Wine & Spirits): Ett projekt från hösten 2022 som ändå är intressant att studera. Går i utvärderingen från 93 till 14 LES-butiker från 1 september, men har i rankingen över 100 st garanterade butiker nästa sommar.

Amber One (art nr 78514, 128 kr, Krut & Krut): En ”gammal” lansering som genom aktivering ökar från 6 till 30 LES från 1 september.

Clotilde Davenne Bourgogne Aligoté (art nr 51929, 129 kr, Terrific Wines): Lanserades i juni och kommer att ha minst 70 LES-butiker från 1 september.

Höga Kusten Vit (art nr 74357, 140 kr, High Coast Wines): 2 LES-butiker som båda behålls.

Vitt vin Bag-in-Box

Falu Vitvin Chardonnay Bag-in-Box (art nr 50300, 199 kr, The Wine Team): Den vita systerboxen släpptes i mitten av april och har samtliga 129 LES-butiker med sig in i nästa utvärderingsperiod. I rankingen skyndar den uppåt mot en hög distribution tack vare ursprungsprioritet (Italien) i segmentet.

Sköna Hönan Riesling Bag-in-Box (art nr 52032, 199 kr, Anora): Går från 37 till 35 st LES från 1 september.

Lino 1929 Bag-in-Box (art nr 51588, 199 kr, Lively Wines): Den tidigare Läckberg-boxen har med nytt namn och ny design 23 LES-butiker från 1 september, nästan dubbelt så många som i början av våren.

Alpha Chardonnay Bag-in-Box (art nr 56249, 199 kr, Iconic Wines): Behåller sina 9 LES-butiker från 1 september och trendar mot garanterad distribution i premiumbehovet.

Mousserande 

Cuvée Celeste Blanc de Blancs (art nr 59786, 79 kr, Fields Wine Company): Släpptes i början av mars och nådde hela 288 LES-butiker. Efter utvärderingen finns 133 av dessa kvar från 1 september.

Pata Negra Cava Semi Seco (art nr 53268, 79 kr, Bibendum): Den guldfolierade flaskan som släpptes i mars tappar från 185 till 44 LES-butiker i utvärderingen.

H! Barcelona Sparkling Brut (art nr 50901, 79 kr, Hermansson & Co): Med bra timing inför utvärderingen lyckas den här artikeln öka från 186 till 190 LES-butiker från 1 september.

Cava PH Style (art nr 59452, 99 kr, Wine Affair): Lena Philipsons första vin var en av vårens största succéer mätt i antal LES-butiker. Efter utvärderingen tappar den några och går från 291 till 208 LES-butiker från 1 september.

Happy Dog Cava (art nr 59093, 99 kr, Nelex): Cavan med hundvälgörenhet som erbjudande kom in i fantastiska 327 LES-butiker före sommaren. Från 1 september kommer 167 av dessa att ha kvar flaskan på hyllan.

Café de Paris Brut (art nr 50638, 89 kr, Gamla Stans Vinhandel): Fick efter några turer med förpackningsstrul till slut plats i 226 LES-butiker, och från september finns 104 av dessa kvar.

Crazy Cat Cava (art nr 53812, 89 kr, The Wine Team): Nästa artikel under det nya varumärket var snabba på att inspireras av välgörenhetstemat som Happy Dog hade. Med lansering i början av juni har den här flaskan med sig åtminstone 178 LES-butiker från 1 september.

FiorAmore Prosecco Organic (art nr 59404, 109 kr, Anora): Går från 79 till 28 LES-butiker från 1 september.

Je m’appelle Belle Blanc de Blancs Brut (art nr 59613, 100 kr, Bibendum): Går från 105 till 7 LES-butiker från 1 september.

La Vecchia Via Marengo (art nr 53271, 109 kr, Iconic Wines): Säljstart i början av maj gör att artikeln kommer in på hyllan för första gången efter långsamma LES-utvärderingen. Därför ökar den från 7 till 48 LES-butiker från 1 september.

Unity Prosecco (art nr 55340, 129 kr, IVY Nordic): Med Melodifestivalen och EuroVision i backspegeln så försvinner aktualitet och relevans, och Unity går från 187 till 11 LES-butiker från 1 september.

Tareq Taylor Crémant de Loire (art nr 57114, 150 kr, Henkell Freixenet): Ett höstprojekt som fullständigt utvärderas i långsamma LES för första gången. Går från 122 till 98 LES-butiker och trendar mot några garanterade butiker nästa sommar i ett segment som har få sådana positioner.

Rotari Blanc de Blancs Extra Brut (art nr 77152, 159  kr, The WineAgency): Går från 21 till 9 LES-butiker från 1 september.

Pongrácz Blanc de Blancs Brut (art nr 58385, 150 kr, Premiumpartners): Behåller sina 9 LES-butiker.

Mousserande Rosé

Alvaroni Cava Rosé (art nr 50699, 79 kr, Fields Wine Company):  Lanserades samtidigt som Cuvée Celeste och nådde ännu lite högre i antal LES-butiekr – 303 butiker. Efter långsamma LES-utvärderingen blir det 106 kvar från 1 september, samt god chans till många garanterade nästa sommar.

Julià y Navinés Cava Rosé (art nr 56008, 99 kr, Giertz): Tappar även den ett stort antal butiker, från 234 till 94 LES-butiker. Men artikeln är toppsäljare i segmentet och kommer att ha högt antal garanterade butiker från mars nästa år.

P. Lex Prosecco Rosé (art nr 51164, 119 kr, The WineTeam): Petters nya Prosecco släpptes i slutet av april och har fortfarande ett ökande antal LES-butiker, från 1 september i 103 st.

Nashville Stories Prosecco Rosé (art nr 59050, 124 kr, Spring Wine & Spirits): Jill Johnssons nischlansering går från 5 LES-butiker till inga kvar.

Men de stilla rosévinerna då, varför är inte de med? Jo, där sker ju som bekant den långsamma LES-utvärderingen inför nästa vår- och sommar-säsong under sommarperiodens sex sista veckor, dvs från mitten av juli och fram till 31 augusti. Resultaten från den utvärderingen brukar komma i mitten/slutet av september så vi återkommer då. För tillfället finns informationen om hur många LES-butiker rosévinerna har med sig in i höstperioden, men det är mindre relevant på grund av de så låga försäljningsvolymerna då.

Tack för uppmärksamheten, vi välkomnar som vanligt frågor på denna och förslag till kommande spaningar.

/ Johan Sjökvist

Dela:

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se