fbpx

Systembolaget om 2023 – tre färska spaningar

Torsdag 15 februari arrangerade Systembolaget ett leverantörsmöte. Trots ett antal viktiga förändringar i en nära framtid så handlade större delen av presentationen om att titta i backspegeln och summera 2023. Utvecklingen i de olika segmenten kommenterades och viss inblick gavs i planerna framåt. En stor del av mötet ägnades åt de stora utmaningarna med olika förpackningars klimatpåverkan. Däremot lös information om prisändringar och den nya sortimentmixplanen med sin frånvaro, så det blir till att hålla fortsatt utkik på Leverantörsportalen. Nedan följer tre korta spaningar om delar i presentationen om 2023 som vi intresserade oss lite extra för.

Förskottsbetalning vid beställningar har lett till 10-15 procent lägre beställningsvolym.

När förbetalning för beställningar infördes löpande under hösten (vecka 40 till 44) så kunde den som drev BS-projekt konstatera att antalet beställningar minskade – i vissa projekt med betydande nivåer. Det diagram som visades upp under presentationen visade en tydlig nedgång med ”10 till 15 procent” jämfört med samma period föregående år. Systembolaget beskrev det här som ”en viss dämpande effekt på beställningarna” samt att det främst är beställningar sena kvällar och nattetid som försvunnit. Returerna från butikerna av ej uthämtade beställningar uppgavs ha minskat med hela 90 procent, precis det som sades vara syftet med förbetalning. 10-15 procent kanske inte låter så mycket, men vad det handlar om är att var sjunde konsumentbeställning har försvunnit. Vem som helst inser att det här kan innebära en avgörande skillnad vid försöken att klara LES-in i enskilda butiker och att driva en tillräcklig volym för att nå garanterad framtida distribution.

Bonus 1: Det var mycket intressant att i diagrammet se ”säsongerna” över kundbeställningarna. Spannet ligger mellan under 1% av totala volymen vid lågsäsong till över 2% vid BS-högsäsongen. Rätt timing för BS-kampanjer blir allt viktigare vet vi sedan tidigare.

Bonus 2: Systembolaget bekräftade det som de flesta kanske antagit, att poäng i utvärderingen räknas när den beställda varan hämtas ut, inte vid förskottsbetalningen. Precis som tidigare när varan passerar kassalinjen alltså.

Att kampanja med prissänkta varor är snart ett stängt ”kryphål”

Under avsnittet ”Fler notiser” så kommenterade Systembolaget att man noterat ett större antal kampanjer för prissänkta artiklar. Flera av dessa kampanjers resultat har vi själva kommenterat i en tidigare spaning, där vi konstaterat att de drivit stora volymer och kvalificerat sig för höga antal LES-butiker. Även om Systembolaget uppgav att de inte har några synpunkter på artiklars prisändringar så anmärkte man på prissänkning som en del av en kampanjstrategi. Om en artikel registrerats till ett (högre) pris under en period, utan att ha någon speciell försäljningsvolym, och leverantören därefter sänker priset som grund för en kampanj – då är det inte längre tillåtet. Exakt vad konsekvenserna blir sades inte, men troligen uteblir LES-butiker och kanske även rankingpoäng. Lösningen för att ta bort prissänknings-argumentet blir att ändra inköpsvillkoren. Enligt uppgift så besvarades frågor under mötet med att ändringar i inköpsvillkoren vanligen inte tillämpas retroaktivt, men att det kan finnas undantag. Den kvarstående frågan är nu om inköpsvillkoren hinner ändras innan 1 mars, då nästa fönster för prissänkta varor öppnas.

Kundkorgsanalyser är väldigt intressanta, men har fortsatt rätt grunda analyser

Vid tidigare presentationer av sortimentsrapporten och året som gått så har vi alltid spetsat öronen och fokuserat blicken lite extra när bilderna med olika kundkorgsanalyser presenteras. Tänk vad man kan få fram för kunskaper kring vilka artiklar som köps tillsammans och vilka varugrupper som ofta (eller sällan) kombineras! Tyvärr är det fortfarande lite väl anekdotisk bevisföring i de här avsnitten, inte någon fullständig klustring av all kvittoinformation. Men initiativet uppskattar vi verkligen – all fakta gör oss smartare och kan öka effektiviteten i marknadsföringen. Här är några korta highlights från de olika kundkorgsbilderna:

  • Högst andel ”ensamma kvitton” finns för varor som ofta ges bort, t ex maltwhisky och Champagne. Men även bag-in-box- och tetra-viner samt extra stark lageröl handlas ofta som ensamma varor på kundkvitton.
  • Alkoholfria varor finns på högst andel kvitton när även specialöl eller mousserande vin köps.
  • En fjärdedel av kunderna som köper rött vin har enbart det i sin kundkorg.
  • Ju dyrare rödvin på flaska man köper, desto mer vitt vin på flaska köper man också.
  • Champagne rosé har en tredjedel ensamkvitton, och resten av kvittona har antingen mer Champagne eller dyrt rött vin på kvittot.
  • Kunden som köper mousserande vin matchar prispunkten på det stilla vin som köps. Köper man ett kändisvin i mousserande kategorin så köper man fler – Måns, Petter och Lena hör ihop med Tareq, Pernilla, Leif GW och Miss Li.

Håll utkik efter presentationen från mötet, liksom den kommande uppdateringen av inköpsvillkoren. Tack för uppmärksamheten!

/ Johan Sjökvist

Dela:

Nya butiksklassificeringar från april

Den 16 april så uppdaterades informationen om butikstillhörighet på Leverantörsportalen. Totalt 8 st förändringar fanns med i översikten, inklusive information om den nya butiken som

Case i fokus – This is The Bomb

Välkommen till en ny programpunkt i våra nyhetsbrev och på hemsidan: Case i fokus. Här är tanken att djupdyka i ett aktuellt projekt, varumärke eller

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se