fbpx

Glest med nya LES – ännu så länge

Mitten av månaden innebär LES-utvärdering och en första chans att studera de lanseringar som aktiverats efter sommaren. Erfarenheterna i våras visade att den som tidigt kunde skapa många LES-butiker hade chans att klättra i segmentets ranking och nå en garanterad distribution till nästa vår/sommar. Under sommaren kunde det sedan konstateras hur regeln om ”snabba LES-ut” rensade bort många av nykomlingarna från de butiker där inte tillräckliga volymer köptes från hyllan.

I veckans spaning studerar vi några aktuella projekt som haft säljstart efter sommaren eller som fortsatt marknadsföras under augusti-september, i syfte att identifiera hur många LES-butiker de lyckats skapa hittills. Analysen är baserad på rankingen för de olika segmenten från i måndags då LES-informationen uppdaterades.


Enzo Bartoli-portföljen har under augusti fått tillskott med en bag-in-box och en premium-Barolo. Artikelnummer 76055 Enzo Bartoli Piemonte Bag-in-Box har sålt drygt 2 000 boxar sedan lanseringen 10 augusti och med det lyckats nå 16 st LES-butiker hittills. Den exklusiva 77350 Enzo Bartoli Barolo Bussia behöver av naturliga skäl längre tid för att skapa tillräckligt med beställningar per butik för att konvertera till LES – 1 st hittills. Å andra sidan har den redan skapat ett bra utgångsläge för att nå garanterad distribution från nästa höst, eftersom det i Rött vin 200-299 kr inte krävs gigantiska volymer för att nå en stark rankingposition.

Den intensivt marknadsförda 74972 It’s A Zin! lanserades 24 augusti och har gått som en raket i rankingen under första månaden. Snart tycks den enligt uppgift begränsade upplagan om 20 000 flaskor vara slut, så frågan är vad som skall skyltas upp i de 28 st LES-butikerna som den har kvalificerat sig för.

1L-flaskan King’s Parrot Shiraz (75539) placerar in det större buteljformatet även på Australien-hyllan i 42 st butiker, tack vare 6 000 beställda flaskor sedan mitten av augusti. Chardonnay-versionen (74822) tar lite längre tid på sig, 1 st LES-butik än så länge.

Ernst Mousserande Brut (73755, 3 st LES) visar att den starka bubbeltrenden från i våras håller i sig, men att knappt fyra veckor från lansering är en för kort tid för att få genomslag i ett större antal LES-butiker. Detsamma gäller även de röda lanseringarna 76845 Fortellino Valpolicella Ripasso Superiore (2 st LES), 75193 Poggio Le Volpi (2 st LES), 72991 Bolla Valpolicella Organic (2 st LES) och 78143 Ricossa Barbaresco Organic (1 st LES). Av volymerna att döma så kommer flera av dessa i mitten av oktober ha ett helt annat läge. Då återstår att se om konkurrenterna under den första tredjedelen av utvärderingsperioden hunnit skaffa sig ett tillräckligt försprång.

Två vita viner i olika segment som fortsatt aktivera sig är till exempel 78329 Légende de Bonpas, vilken sedan lanseringen i mars inte hann nå upp till någon garanterad distribution mars till augusti 2021. Nu skjuter den dock uppåt i antal LES-butiker och når 59 st. 76774 Tommasi Le Fornaci Lugana lanserades strax efteråt, i april, och ökar i senaste månaden till 23 st LES.

Två framgångsrika 1L-lanseringar sedan tidigare är de röda vinerna Le Chef Rouge (71046) och Impressivo (70963). Le Chef Blanc (71759) har dock haft det svårt att matcha sin röda storasyster, bara 2 st LES trots 8 månader av regelbundet stöd. Det blir intressant att se om den nyligen lanserade vita Impressivo Vinho Lisboa (72654) lyckas ta upp kampen med till exempel R Riesling (78596), Maison Bonjour (79671) och Lisa 1503 (79461), eller om den liksom Frances (72726), Maison Francoise (79907) och Capitano Bianco (74475) får svårt att nå garanterad distribution.

Är du lika nyfiken som vi på vad som krävs för att skapa LES-närvaro, eller kanske tycker att urvalet ovan inte var tillräckligt uttömmande, är du som vanligt välkommen att kontakta oss.

Johan Sjökvist

Dela:

Systembolaget om 2023 – tre färska spaningar

Torsdag 15 februari arrangerade Systembolaget ett leverantörsmöte. Trots ett antal viktiga förändringar i en nära framtid så handlade större delen av presentationen om att titta

Case i fokus – This is The Bomb

Välkommen till en ny programpunkt i våra nyhetsbrev och på hemsidan: Case i fokus. Här är tanken att djupdyka i ett aktuellt projekt, varumärke eller

Kontakta oss

Joanna LeBlanc, 0708 472210 joanna@spinthebottle.se 

Johan Sjökvist, 0727 110225 johan@spinthebottle.se 

Niclas Tuomela, 0766 399715 niclas@spinthebottle.se